Gayriresmi ve resimli sinema sözlüğü
Türkiye Sinema Sözlüğü
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Yan Koltuk" maddesi: Sinemaya giden kişinin yarı karanlıktaki diğerleriyle kurduğu ilişkideki tedirginlikten cinsel gerilime uzanan sayısız dinamik “yan koltuk”ta vücut bulur genellikle.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Turist Ömer Selamı" maddesi: Asker selamının fırlama versiyonudur.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Tıflî’nin Kamera Öncesi Kamerası" maddesi: IV. Murad devrinin meşhur meddahlarından Tıflî, sidekick rolünde, sultanın sohbet ve eğlence arkadaşıdır.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Tarkan’ın Diz Üstü Eteği" maddesi: Sezgin Burak’ın çizgi romanından Yeşilçam’a transfer olan Hun savaşçısı Tarkan’ın süt beyazı bacaklarını ortada bırakan kostümünü tanımlamak için kullanılabilecek ifade.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Şöhretin Sonu" maddesi: Bülent Ersoy’un başrolde kendisini canlandırdığı, gerçek hayatta yaşadığı cinsiyet bunalımını konu edinen yarı otobiyografik film.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Sahne: Pavyon/Müzikhol/ Gazino" maddesi: Türkiye sinema tarihinin en kadın öğelerinden biridir pavyon,müzikhol,gazino atmosferi.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Sadi Konuralp" maddesi: Film müziği araştırmaları üzerine uzmanlaşan Ankaralı sinema yazarı.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Robert Widmark" maddesi: Asıl ismi Alberto Dell’Aqua olan, Yeşilçam’da majör bir yapımevinin anaakım filmlerinde en fazla rol almış Batılı aktör.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Porno Sinemalar" maddesi: 1977’den itibaren bazı sinemalarda erotik filmlerin, içlerine hardcore sekanslar montajlanmış olarak gösterilmesi uygulamasına başlanmış, bir süre sonra ise kimi sinemalar doğrudan pornografik filmlerden ibaret programlar sunar hâle gelmişlerdi.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Pisi Pisi" maddesi: Her zaman sevmenin yanınıza kâr kaldığını hissettiğiniz, daha da çok sevmeyi isteyeceğiniz bir film.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Mantıksızlığın Mantığı" maddesi: Yeşilçam anlatılarında, özellikle melodramlarda rastlanan “mantıksızlık içinde bir mantık düzeni kurma” durumu.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Manevi Sinema" maddesi: Müslüman kimlikli karakterlerin, İslami motif ve hikâyelerin Türkiye sinemasına yansıması, karikatürize imam tasvirleri bir yana bırakılırsa geç 80’lere, erken 90’lara rastlar.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Madam" maddesi: Yeşilçam sinemasının en muğlak ve üstü örtülü, bir o kadar da belirgin karakterlerinden biri.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Lâmekân" maddesi: Türkiye sinemasının bilhassa son döneminde betonlaşan şehirlerin, Anadolu’nun taşlı yol ve bayırlarının, otobanların, otobüs terminallerinin, otellerin ve kulelerin yarattığı mekânın yabancılığı ve meçhullüğü.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Koltuk Kılıfı" maddesi: Emek Sineması’ndan geriye kalan neredeyse yegâne obje. 31 Mart’ta meydana gelen ve yaklaşık üç saat süren işgale katılanların evlerinde rastlamak mümkündür.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Kayıp Filmler" maddesi: Kayıp olduğunu bile bilmediğimiz yahut hep kayıp addettiğimiz yahut bir yerlerde var olduğunu zannettiğimiz için kaybolmaya mahkûm ettiğimiz filmler.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Kars" maddesi: Kosmos şehrin unutulmuşluğunu ve zamansızlığını, Deli Deli Olma insanlarının inatçılığını ve çokkültürlülüğünü, İnat Hikâyeleri mizahını, Soğuk erkek hâlini, Kar Korsanları masumiyetini anlattı bize.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Kadının Adı Yok" maddesi: Duygu Asena’nın büyük ses getiren ve müstehcen olduğu iddiasıyla bir süreliğine yasaklanan, yasağın kaldırılmasının ardından ise aynı adla Atıf Yılmaz tarafından 1987’de sinemaya uyarlanan romanı.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Kadın Kadına" maddesi: Türkiye sinemasında eşcinsel kadınlar 60’lı yıllarda görünmeye başlamıştır.
Gayri Resmî ve Resimli Türkiye Sinema Sözlüğü'nden "Iliadis Kardeşler" maddesi: Türkiye sinemasında yüzlerce filmin görsel ve işitsel dünyasının yaratılmasını sağlayan Rum kardeşler.