Açık Bilinç 14 Nisan 2015
Açık Bilinç 14 Nisan 2015 Geçen hafta Açık Bilinç'te, çocuklarda bilişsel ve beyin gelişiminde yoksulluğun etkilerini araştıran yeni bir çalışmayı aktarmıştık. Bu hafta benzer bir tartışmayı kız ve erkek çocuklarda cinsiyetten kaynaklanan ne gibi farklar var sorusuyla ve cinsiyet ayrımcılığının etkileriyle sürdüreceğiz. Cinsiyet ayrımcılığı temelde ırkçılıkla benzer bir kaynaktan besleniyor. Geçen hafta medyada kendine yer bulan Uğur Işılak isimli AKP milletvekili adayının "fıtrat'a dayalı" kadın-erkek doğasına ilişkin söylediklerine değineceğiz ve hitabetteki "ineptias, ad stomachus magnus" (Türkçe meali: işkembe-i kübradan atmak) ilkesinden yola çıkarak, Buckner Harrison Payne'nin 1867'de A.B.D.'de yayımladığı "Negro: What is His Ethnological Status?" başlıklı kitabındaki tezlere göz atacağız. Daha sonra, psikolog Janet Hyde'ın 1990 ve 2005 yıllarında yapmış olduğu iki kapsamlı meta-analiz ışığında öne sürdüğü "cinsiyet benzerlikleri hipotezi"nden ve Steven Spencer ve ekibinin "stereotipi tehdidi ve kadınlarda matematik performansı" makalesinden söz edeceğiz. Harvard Üniversitesi rektörü Larry Summers'ın bilim ve matematiksel yetenekler konusunda cinsiyet ayrımcılığı içeren sözlerine ve bunun sonucunda öğretim üyelerinin güvensizlik oyu vererek kendisini 2006 yılında istifaya zorladıkları sürece de değineceğiz.