Açık Dergi'de her Salı 19:00'da yayınlanan Dünyayı Okumak programında Ecinniler Dergisi’nden Çağla Çinili ve Tunca Çaylant konuğumuzdu.
Edebiyat ve ekolojinin yan yana geldiği, edebiyatın içinde ekoloji temalarının ön plana çıktığı ve Türkiye yazınında son dönemde örneklerini gördüğümüz ekoeleştirinin seyrini Sezgin Toska Ekokurgu: Ekolojik Sorunların Çözüm Yolu Edebiyat başlıklı kitabında şöyle tarif ediyor:
“Akımın ortaya çıkışından itibaren genellikle bir gelişime, yenilenmeye ve değişime maruz kaldığı bu yüzden ekolojik ve çevresel sorunlara paralel olarak alanın sınırları, içeriği ve öncelikleri konusunda sürekli tartışmalar yaşandığı gözlemlenmektedir. [Ekoeleştiride] doğadan çevreye, doğa yazımından çevreci (kurgu türlere) yazı(n)ma, yabandan kente, yeşilden kahverengiye, derin ekolojiden toplumsal ekolojiye, yeryüzü merkezlilikten insan merkezliliğe, elitizmden popülizme, soyuttan somuta, teoriden pratiğe, epistemolojiden politiğe doğru bir genişleme ve geçişi gözlemlemek olasıdır.”
Türkiye yazını da ekoeleştirinin türleri ile zenginleşiyor. Kimi zaman bir romanın konusu, kimi zaman da şiirin dizelerinde ekolojiye dair örnekler görmek mümkün. Süreli yayınlarda ekoeleştirinin ilk örneği programcılarımızdan Ceyhan Usanmaz’ın editörlüğünde 2017 yılında Organik Edebiyat başlığıyla çıkan Sabit Fikir Dergisi’nin 81. sayısı.
Ekoeleştiriyi dosya konusu yapan başka bir dergi örneği ise Ecinniler Dergi. Ekolojik Edebiyat Mümkün mü? dosya konusu tam da pandemi dönemi öncesinde hazırlanmaya başlamış ve pandemi döneminde okurla buluşmuş.
Bizlere Dostoyevski’yi hatırlatan Ecinniler Dergi’nen Çağla Çinili ve Tunca Çaylant ile Ekolojik Edebiyat Mümkün mü? başlığını konuştuk. 16 şairin bir araya gelerek yazdığı, editörlüğü Nilay Özer tarafından yapılan “Kan Al İstanbul” şiiri ve Özlem Öğüt Yazıcıoğlu ile ekoeleştiri kavramı üzerine yapılan söyleşi dikkatimizi çekenlerden oldu. Ecinniler Dergi’ye yolu açık olsun diyoruz. Detaylar podcastimizde.