Uzun kariyeri boyunca doğa tarihçilerine de ilham veren dramatik ölü doğalar yapmış Flaman ressam Rachel Ruysch'u konuştuk.
Bilimsel gerçekliğe uygun resmetme becerisi, yaşadığı dönemde de ona büyük şöhret getirmişti. Ruysch'un çiçekleri güzel görünmekten öte derin sembolik anlamlara sahipti. Genç yaştan itibaren sanat ve bilimle çevrili bir ortamda büyüyen Rachel, genlerine işleyen bilimsel analiz yeteneğini tanınmış bir doktor ve botanikçi olan babası Frederik Ruysch'tan almıştı.
Anatomik ve botanik örneklerinden oluşan merak kabinleriyle de tanınan Frederik Ruysch, özel tekniğiyle mumyaladığı balmumu enjekte edilmiş organlar, hayvanlar, bitkiler ve sayısız diğer tuhaflıkları, bilim çevrelerine ürkütücü dioramalar yaparak sergiliyordu. Frederik Ruysch'un, Cornelius Huyberts'in dioramaların gravürlerini yaptığı Thesaurus Anatomicus kitabından sayfalar için tıklayın.
Bu "ganimetlerin" arasında büyüyen Rachel, bilimsel dokümantasyon ve eksantrik sanatı harmanlayan memento mori'ler düzenlemekle işe başlar ve o kadar hevesli resmeder ki ailesi Aelst'in çırağı olmasına izin verir. Rachel -babasının merak kabinlerinde olduğu gibi- aynı anda açması imkansız tüm dünyadan gelmiş bitkilerin gerçekçi tasvirleriyle düşsel kompozisyonlar; tuhaf ekolojiler yaratmıştı.
"A still life with devil’s trumpet, a cactus, a fig branch, honeysuckle and other flowers in a blue glass vase resting on a ledge" (1690 dolayları) eserinde olduğu gibi ölü doğalarına kaktüsleri dahil eden ilk Batılı ressamlardan biriydi. "Forest Recess with Flowers" eserinde yarattığı doğa parçasında, sadece Avrupa türlerini değil, Surinam'daki Hollanda kolonilerinden getirilen benzersiz örnekleri de tasvir etmişti. Passiflora coerulea türü çarkıfelek, büyük Herkül böceği Dynastes hercules gibi. Sembolik alt metin de vardır bu resimde. Hem çarkıfelek hem de kutsal devedikeni (şevket-i bostan) Meryem Ana'nın acılı kaderine bir gönderme. Ağaç gövdesine tırmanan Herkül böceği, Mesih'in ruhsal yükselişini, kelebek Kıyamet Günü’nden önce yeniden dirilişi anlatır...