Obama'yı zafere götüren yol

Dünya Basınından
-
Aa
+
a
a
a

ABD'nin yeni başkanı Barack Obama'nın zaferi sadece ABD'de değil, tüm dünyada sevinçle karşılandı. Obama'nın hem seçim zaferini, hem de insanların büyük sevgisini kazanmasını sağlayan ise, ABD tarihinin en başarılılarından biri sayılan kampanyası oldu. Kampanyanın başarısının ardındaki iki isim ise David Plouffe ve David Axelrod. Bu isimlerin geliştirdiği stratejiler ile internetin tüm nimetlerinden seçim için faydalanıldı, gençlere ulaşıldı, rekor düzeyde bağış toplandı ve Obama siyah olmasının önüne çıkarabileceği dezavantajları aştı.Haberin devamı

Barack Obama, Demokrat Parti'nin başkan adayı olabilmek için önce Hillary Clinton'a karşı savaştı. Adaylığı kesinleştikten sonra bir başka deneyimli isimli, John McCain ile mücadele etti. İki rakibi de seçim kampanyaları konusunda Obama'dan daha tecrübeliydi. Ancak David Axelrod ve David Plouffe'un öncülüğünde başlatılan kampanya ABD tarihinin en başarılılarından biri oldu.

İNTERNETİN NİMETLERİNDEN FAYDALANDILARObama başkanlığa aday olduğundan beri internetin sunduğu imkanlardan faydalandı. Bunda özellikle David Axelrod etkili oldu. Obama'nın adaylığı ilk belli olduğunda, onu tanıtan kısa videolar internette yayınlandı ve yeni adayın politikaları, e-mailler aracılığıyla anlatıldı.

İnsanların kampanyaya direkt katılmasını sağlamak için, Obama'nın web sitesi interaktif hale getirildi. Axelrod, "Web 2.0" teknolojisinin kampanyada kullanılmasına önayak oldu. Böylece internetteki facebook gibi sosyal ağlar başta olmak üzere, birçok mecrada Demokrat adayın reklamı yapıldı. Ayrıca Obama'nın web sayfası, taraftarlarının kendi blog'unu veya kişisel sayfasını olulşturmasına imkan veriyordu. Axelrod'un internet atağı, Obama'nın 30 yaş altındaki seçmene ulaşmasını sağladı.David Axelrod

Ancak kampanyanın en kritik noktası, Demokrat Parti'ye internetten bağış yapma imkanının verilmesi oldu. Toplamda 475 bin kişi online bağış yaparak kampanyaya destek verdi. Bunların hepsi 100 dolardan daha az miktarda bağış yapıyordu, ancak toplamda kampanyaya büyük bir maddi destek sağladılar.

DEĞİŞİMİN MİMARI AXELRODObama'nın kilit sloganı "Değişim"in mimarı da David Axelrod oldu. Axelrod, Ekim 2007'de Obama, Hillary Clinton'a göre geride giderken, değişim vurgusunu yapmanın önem kazandığını söylüyor: "Hillary Clinton Washington'ın içinden biriydi. Obama yeniydi. Bu bizim işimizi kolaylaştırdı."

Değişim sloganı, Obama'nın gençliğini bir dezavantaj olarak gösteren McCain'in kampanyasına karşı da kullanıldı ve Obama'yı zafere götüren kampanyanın kilit sloganı haline geldi.

HER MCCAIN REKLAMI İÇİN DÖRT OBAMA REKLAMIDavid Plouffe ise, kampanyada yürütülen başarılı reklam stratejisinin mimarı oldu. Obama'nın kampanyasının öncelikli hedefi, ırk konusu ile Müslüman ve deneyimsiz olduğuna dair iddiaları aşmaktı. Joseph Biden'ın başkan yardımcısı adayı olarak belirlenmesi deneyim konusunda ellerini güçlendirdi. Ancak Obama'nın siyah olmanın ötesinde, bir başkan olmak için gerekli diğer tüm niteliklere sahip olduğunu vurgulamaya da önem verdiler.

David Plouffe Obama için, benzeri görülmemiş bir reklam kampanyası başlatılmasını sağladı. Obama'nın internetten topladığı bağışların rekor düzeylere ulaşması da etkisini göstermişti ve McCain'in yayınladığı her reklam için dört reklam yayınlamaya başladılar.David Plouffe

Kampanyanın etkisi kendini göstermeye başlamıştı ve Obama anketlere göre McCain'in önünde gidiyordu. Ancak Cumhuriyetçi aday ile arasındaki farkın net bir şekilde açılması, Eylül ayında patlak veren ekonomik krizle oldu. Çünkü McCain, yatırım bankası Lehmann Brothers'ın battığı gün, "Ekonomimizin temelleri sağlam" açıklamasını yaptı. Bu aslında McCain'in yaptığı en büyük hatalardan biri oldu.

OBAMA: ABD TARİHİNDEKİ EN İYİ SEÇİM KAMPANYASI EKİBİHemen o akşam, kampanya yetkilileri Obama'nın reklamlarında McCain'in bu sözlerini kullanmaya başladı. Ekonomik krizin ne kadar ciddi olduğunun anlaşılması ve krizin tüm dünyayı sarsması ile McCain için daha zor günler başladı.

Obama seçimlerden önceki son gece de ABD'nin en önemli televizyon kanallarında yarım saatlik bir reklam filmi yayınlatarak, bir ilke imza attı.

4 Kasım gecesi Obama zafere ulaştığında 21 aylık bir maraton sona erdi. Kazanılan zaferde, yeni yolları deneyen ve teknolojilerin nimetlerinden sonuna kadar faydalanan başarılı kampanyanın büyük etkisi oldu. Zaten Obama da eşi, kızları ve başkan yardımcısı Joseph Biden'dan hemen sonra David Plouffe ve David Axelrod'a şöyle teşekkür etti: "Onlara minnettarım. Bu ekip ABD tarihindeki en iyi seçim kampanyası ekibidir."