"Hayatı Kodlamak": Irmak ve Ceren Arkman'la söyleşi

Açık Dergi
-
Aa
+
a
a
a

Açık Dergi'de dijital sanat çalışmaları ve disiplinler arası buluşmalara kapılarını açan Kalyon Kültür'e misafir oluyoruz ve Arkman kardeşlerle mekânı, yeni sergilerini ve NFT tartışmalarını değerlendiriyoruz. 

 yazılım ve internet sanatının öncülerinden Avusturyalı LIA’nın Hayatı Kodlamak isimli sergisi Kalyon Kültür'de.
Kalyon Kültür / Orhan Cem Çetin
"Hayatı Kodlamak": Irmak ve Ceren Arkman'la söyleşi
 

"Hayatı Kodlamak": Irmak ve Ceren Arkman'la söyleşi

podcast servisi: iTunes / RSS

Çok disiplinli programlar geliştiren ve kültürel üretimi destekleyen Kalyon Kültür, yeni sanat sezonunu yazılım ve internet sanatının öncülerinden Avusturyalı LIA’nın Hayatı Kodlamak isimli sergisi ile açtı. Küratörlüğünü Ceren ve Irmak Arkman’ın üstlendiği LIA: Hayatı Kodlamak sergisi, Nişantaşı Taş Konak’ta yer alan Kalyon Kültür’ün önümüzdeki günlerde yeni medya ve performans çalışmaları için yeni bir alan açacak faaliyetlerinin de ilki olmak özelliğini taşıyor. 

Ceren ve Irmak Arkman'ı sanatseverler Kurye Video Organizasyon ve Grid İstanbul isimli inisiyatiflerden biliyor olmalı. İstanbul çağdaş sanat sahnesinde uzun bir süredir yeni medya sanatını öne çıkaran sergi ve organizasyonlara imza atan Arkman kardeşler Kalyon Kültür'ün sanat direktörlüğünü üstlenmiş vaziyette. "Kültürel üretimi destekleyen, dijital sanat, yeni medya ve performans sanatları başta olmak üzere çok disiplinli bir programla" karşımıza çıkan ikili; bu programın başlangıcı olarak "net-art" akımının ilk dönem kadın temsilcilerinden LIA'nın retrospektif nitelikteki solo sergisini sunarken, giderek daha büyük bir ilgi görse de erkek-egemen kültürün baskınlığından kurtulamayan dijital sanatın tarihine ilişkin önemli bir şerhle yola çıkmış oluyor. 

1995 senesinden beri video, performans, yazılım, yerleştirme, heykel, projeksiyon ve diğer aplikasyonları kapsayan bir çeşitlilik gösteren sanatıyla öne çıkan Avusturyalı sanatçı LIA; internet projeleri, geleneksel çizim ve resim sanatını dijital ikonlar ve algoritmaların estetiğiyle birleştiren bir isim. Erken dönem yazılım ve internet sanatının öncülerinden kabul edilen LIA'nın dünyadaki ilk solo sergisinin Nişantaşı'ndaki tarihi Taş Konak’ta yer alan Hayatı Kodlamak sergisi olduğunu belirtmekte fayda var. 

Daha demokratik, katılımcı ve bütüncül bir sanat yönetiminin emarelerini ve ürünlerini önümüzdeki günlerde heyecanla izleyeceğimiz Kalyon Kültür'de Arkman kardeşlerle buluşuyor; Kalyon Kültür'ün yenilikçi programını ve LIA'yı konuşurken, tüm dünyada büyük bir hararetle tartışılan NFT akımını değerlendirmeyi de ihmal etmiyoruz.