Ülkemizde “müzik eğitimi”nin sorunlarını “genel eğitim”in sorunlarından ayırmak gerekse de, aslında her ikisi de birbiriyle iç içedir. “Genel eğitim”in en büyük sorunu, bireyi edindiği bilgiyi değerlendiren, doğru kullanan, aldığı eğitimin sonucunda dilini doğru kullanarak, düşünce ve duygularını derli toplu anlatan, yazan bir kişi haline getirememesi, bireyi bir TEST MAKİNESİ haline dönüştürmesidir. Bireyin “temel eğitim” sonrasında, ileriye dönük olarak, hangi alanda yetenekli ve istekli olduğunu keşfeden, yani gelecekte sahip olma olasılığı yüksek bir mesleği doğru olarak seçebilmesine, bu mesleğin kişiye uygun olup olmadığını keşfetmesine olanak tanıyan bir rehberlik sisteminden uzakta bulunmamız neticesinde, bireyler gelecekteki olası mesleklerini karanlıkta ilerlercesine aramakta; doğru meslek seçimi ise ender olarak yerine oturabilmektedir.
Buna paralel olarak, gerek konservatuarlar, gerek üniversite – müzik bölümleri arasında da bir eğitim-öğretim birliğinin oluşturulabildiği tam anlamıyla söylenemez. Ancak, eğitim fakülteleri, müzik öğretmenliği programları kendi içlerinde küçük farklılıklarla da olsa bir birlik oluşturabilmişlerdir.
Bu arada gerek üniversite ve gerek konservatuarlardaki öğretmen profilinin önemi yadsınamaz. 1980 yılından sonra Yüksek Öğrenim Kurumu’nun (YÖK) oluşturulmasından sonra konservatuarlar YÖK’e bağlanmış, akademik gereklilikler ile sanatçı öğretim elemanları arasındaki akademik uyum sorunu neticesinde, bir sanatçı ve öğretmen olarak kendine özgü niteliklere sahip kişiler, akademik gerekliliklere uyum sağlamakta zorlanmışlar ve zorlanmaktadırlar. Bu durum üniversite – müzik bölümü öğretim elemanları için de geçerliliğini koruduğundan dolayı, öğretim elemanı nitelik ve nicelik olarak eğitim ve öğretimin yapısını belirleyen önemli unsurlardan biri olmuştur.
Sonuç olarak sağlıklı, bütünleşik bir müzik eğitimi içini iki sorunun çözülmesi gerekmektedir:
Müzik eğitiminde asgari müştereklerde buluşabilen bir ortak program bütünlüğü,
akademik – sanatçı kimliğinin, akademik çevre tarafından tüm gerçekleriyle anlaşılması, kabul edilmesi zorunluluğu.
e – mail: [email protected]