Türkiye hangi Malezya gibi olur!

Dünya Basınından
-
Aa
+
a
a
a

26 Eylül 2007

Türkiye’nin “İslam ülkesi olma yolunda ılımlı İslam ülkesi olup olmadığı” tartışmasının Malezya üzerinden yapılması, ABD eski Dışişleri Bakanı Richard Holbrooke’un geçen ay Türkiye’yi “Malezya’dan sonra ikinci ılımlı İslam ülkesi” diye tanıtmasıyla başladı. Ardından Prof. Şerif Mardin’in Hürriyet gazetesinde yayınlanan röportajı geldi. Mardin, Ayşe Arman’ın “Yani bir gün Malezya olur muyuz, olmaz mıyız? Olmayız, deyip, içimizi rahatlatır mısınız lütfen...” sözlerine “Rahatlatamam. Çünkü olmayız diye bir söz veremem. Kimse veremez” yanıtı verdi. Hürriyet röportajı “Türkiye Malezya olmaz, diyemem” sözleriyle manşete taşıyınca Türkiye-Malezya benzer mi, benzemez mi tartışması tırmandı. Beş gazete, Malezya’yı tanıtan yazı dizilerine başladı. Ancak beş gazeteden beş farklı Malezya portresi çıkıyor.

HÜRRİYET’İN MALEZYASI TEHLİKELİMalezya’ya muhabir ve fotomuhabiri gönderen Hürriyet, ülkeyi anlatan haberini “10 yıl önce biz de olmaz diyorduk” başlığıyla manşetten verdi. Bu ifadeler, Malezya’da “laiklik mücadelesi veren” Avukat Malik İmtiaz’a ait. İmtiaz’ın birinci sayfaya yansıyan görüşleri şöyle:”Malezya’da bugün geldiğimiz noktayı bundan 10 yıl önce ben de hayal edemezdim. 3 yıl önce İstanbul’da, bazı entelektüellere ‘Türkiye İslamlaşıyor’ dedim. Bana ‘Bu mümkün değil, Türkiye’nin subapları var’ dediler. 22 Temmuz seçim sonuçları beni haklı çıkardı.”

Avukat İmtiaz’ın böyle giderse 5-10 yıl sonra Malezya’nın İran, Türkiye’nin de Malezya olacağı ifadesine de yer veren gazete, birinci sayfadan 3 fotoğrafla haberini zenginleştiriyor. Blucinli ve türbanlı genç kızları gösteren fotoğrafın yanında, sınıfta beyaz çarşaflarla oturan öğrencileri gösteren fotoğrafın altındaki yazı şöyle: 7 yaşında tesettür: Burası Kuala Lumpur’da din eğitimi veren Agama Darul Ulum İlkokulu. Okulda 7-13 yaş arası 250 öğrenci eğitim görüyor. İçeri bir erkek girdiğinde sınıf ‘Selamünaleyküm’ diye bağırıyor.”Birinci sayfadan verilen bir başka fotoğraf da, İslam Üniversitesi’nde, kızlar için ayrı, erkekler için ayrı mekanları gösteren oklar...MİLLİYET’İN MALEZYASI HEM UZAK, HEM YAKINMilliyet gazetesi, Malezya’yı köşe yazarı Ece Temelkuran’ın yazı dizisiyle tanıtıyor. Bugün başlayan bölümünü “Hem yakın hem uzak” başlığıyla sürmanşetten duyuran gazete, birinci sayfada şu değerlendirmeyi yapıyor:

Milliyet gazetesinin fotoğrafı.

“Malezya’da siyasi İslam’ın tırmanma biçimi, Türkiye ile bazı benzerlikler gösteriyor. Bu yükselişin gündelik hayata yansımasında ise önemli farklılıklar göze çarpıyor.”“Yakın Çünkü” başlığı altında Malezya’da da siyasi İslam yükselirken laikliği savunan kesimin cendereye sokulduğu, Türkiye’de olduğu gibi onların da “antidemokrat” olmak ve “kişisel tercihlere saygı göstermemekle” suçlandığı belirtilerek şöyle deniyor: “Malezya’da bir ilkokula bakınca bu kişisel seçimlerin ne kadar kişisel olduğunu soruyor insan kendine. Okul dışında başörtüsü çıkarması ‘serbest’ olan çocuklara bakınca. İslami hareketin Türkiye’dekini akla getiren bir ‘tırmanışı’ var. Bu tırmanış, siyasal İslam’ın yükselişe geçtiği her yerde olduğu gibi ‘sıkılmış diş macunu’na benziyor; yani geri dönüşü yok.

“Uzak Çünkü” başlığı altında ise, şöyle deniyor: “Malezya’da mücadele Türkiye’deki gibi ‘varoş-merkez’ mücadelesi değil. Malezya’da İslam varoşlardan merkeze doğru yükselmiyor. Orta sınıf olmuş Malaylar sayesinde yaygınlaşıyor. Türkiye’deki kamusal-özel alan tartışması Malezya’da tam tersi. Malay bir kadın memur, kamusal alanda üniformasının parçası olarak başörtüsü takar ama işten çıkınca da çıkarabilir.”Gazetenin sürmanşetten 6 sütuna yayınladığı fotoğrafta ise; beyaz çarşaflı ilkokul çocuklarını gösteriyor. Fotoğraf şu notla veriliyor: Oruç talimi ve mahalle baskısı: Ramazanda ilkokul çocukları sabah 07.00’den 13.00’e kadar aç bırakılıyor. Malayların gittiği ilkokuldan tesettürlü kız çocukları çıkıyorlar. “Hiçbir şey mecburi değil” diyor müdür. Başörtüsü de okul kapısının dışında “çıkarılabiliyormuş” mesela. Ama bir-iki kız haricinde kimse çıkarmıyor.SABAH’IN MALEZYASI’NDA MİNİ ETEKLİLERSabah gazetesi ise Malezya dizisini birinci sayfasında “Minili de var, çarşaflı da” başlığıyla duyurdu. Aktüel dergisinin hazırladığı yazı dizisini yayınlayan gazete şöyle diyor: “Anayasa laik. Ama eyaletlerde şeriat da var, şeriat mahkemeleri de. Sokakta başı açıkla türbanlı yan yana. Geceleri Filipinli ve Taylandlı fahişeler turistleri eğlendiriyor.”Haberi destekleyen iki de fotoğraf var, Sabah’ta. Mini etekli kızlar ve peçesini aralayıp yemek yemeye çalışan kara çarşaflı bir kızın fotoğrafları üst üste konmuş, üzerinde “İşte Malezya’nın iki farklı yüzü” yazıyor.

Sabah gazetesinin fotoğrafı.
Sabah “Öyle anlaşılıyor ki Türkiye’de çok kimse, benzemeye korktuğu ya da benzemek istediği şeyi pek fazla tanımıyor” notu ile, Türkiye’nin gitgide Malezya’ya benzeyeceği iddiasına yakınlaşmadan, ülkenin sosyo-politik yapısı ve ekonomik durumuna ilişkin bilgiler de veriyor.CUMHURİYET’İN MALEZYASI’NDA İSLAM ADIM ADIM İLERLİYORCumhuriyet gazetesi, birinci sayfasından “Adım Adım İslam Devleti” başlığıyla yayınladığı Malezya yazı dizisini, Malezya bayrağı önünde duran iki çarşaflı çocuk fotoğrafıyla süsledi. Cumhuriyet gazetesi muhabiri Mahmut Gürer’in haberine göre; Malezya’nın nasıl İslamlaştığı şöyle aktarılıyor: “Başbakan Yardımcısı Necib Razak’ın ‘İslam resmi dindir ve biz İslami bir devletiz. Asla laik olmadık, çünkü Batı tanımıyla laik olmak, ülke yönetimiyle İslami ilkelerin birbirinden ayrılması anlamına gelir’ Demesiyle ükle laik çizgiden tamamen kaydı.”Cumhuriyet, Malezya’da İslamın yükselişinin ekonomik yönünü de “Küresel İslamlaştırma” alt başlığıyla verdi. Gazete, stratejik açıdan Doğu ile Batı arasında bir köprü olan ülkenin bu konumunu Türkiye’ye benzetti. Bir McDonalds restoranından alışveriş yapan başörtülü Malayların fotoğraflarına de yer veren gazete, ülkenin “dış etkilerle İslamlaştırıldığı” iddiasında: “Ülkede İslami değerlerin egemen kılınması çabalarının arkasında ülkenin stratejik önemi ve yüksek ekonomi potansiyeli bulunuyor, bu nedenle Malezya’da ikili bir görüntü oluşuyor. Bir yanda modernlik, diğer yanda İslami kuralların geçerli olduğu sosyal yaşam.”YENİ ŞAFAK MALEZYA’NIN KADIN SORUNUNA ODAKLANIYORYeni Şafak gazetesi köşe yazarı Ayşe Böhürler de, “Gelenekten moderne Malezya kadını” başlıklı yazı dizisiyle ülkedeki kadın sorununa ve farklı etnik gruplardan gelen kadınların iletişimine odaklandı.Yazı dizisinin Pazartesi ve Salı günleri yayınlanan bölümlerinde Malezya’nın Türkiye’ye model olamayacağı iddiasının yer aldığı gazetede Böhürler şöyle yazmıştı: “Türkiye ve Malezya, coğrafyası, tarihi, kültürü, zihniyeti, namus algısı, yemek yeme tarzından ev alışkanlıklarına, din algısına kadar her şeyi ile birbirinden çok farklı iki ülke. Malezya’yı tanıyınca “Türkiye Malezya olur mu” sorusu anlamını yitiriyor. Ortak olan tek şey Müslüman olmak üzerinden yapılacak bir karşılaştırma fantezi yorumların ötesinde gerçeği anlatmıyor.”Bugün de ülkede farklı kültür, inanç ve gelir grubuna sahip kadınların birlikte yaşadığını “Gucci Topshop poşetli başörtülü kızlar” altbaşlığıyla veren Yeni Şafak gazetesi, Malezya’da bir kadın organizasyonu yöneticisi olan Ivy Joshua’nın kadın sorunuyla ilgili yorumlarına yer verdi. Müslüman ve Hindu kadınların birlikte haklarını aradığını anlatan Joshua şöyle konuşuyor: “Hinduyum ama kadınım. Tecavüze uğramadım ama taciz edildim. Müslüman kadınlarla sorunlarımız ortak. Onlarla bir olduk ve aile içi şiddetin kesinlikle bir suç sayılmasını sağladık.” Yeni Şafak gazetesinin Malezya yazı dizisi, sokakta yürüyen başörtülü öğrenci kızların ve Malezya’nın tanıtım etkinliklerinde çalışan bol makyajlı Malay mankenlerin fotoğraflarıyla destekleniyor.

http://www.ntvmsnbc.com/news/420950.asp

.userRating,.doThis{padding:6 0 6 0;background-color:#F3F3F6;border-bottom:solid 1px #A4ABC1;border-top:solid 1px #A4ABC1;width:460;} .t1{font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;} .b{font-weight:bold;} .f11{font-size:11px;} .c000{color:#000000;} .bulletRedSmall{font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;color: #CC0000;font-size: 65%} .textMedBlack{font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:70%;line-height:140%;font: normal; color: #000000} .dSp{width:135px;padding-right:10;margin-left:10px} .dIc{height:20px;vertical-align:middle}