4x4 pazarı lüks araçlarla büyüdü

-
Aa
+
a
a
a
22 Mayıs 2007
 
İkinci Dünya Savaşı'nda askeri amaçlarla üretilen, 2000'li yıllarda moda haline gelen 4x4 araçlar, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de büyük ilgi görüyor. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre, geçen yıl Türkiye'de toplam 20 bin 609 adet 4x4 SUV araç satışı gerçekleşti. 2005 yılında ise bu rakam 21 bin 109 adet olmuştu. 4x4 satışları bir önceki yıla göre yüzde 2 oranında düşmesine rağmen, 4x4 araçların toplam pazardaki payı yüzde 1 artarak yüzde 6'ya çıktı. Lüksler yok sattı 2006 yılında bin 200 adet giriş segmentinde 4x4 satıldı. C sınıfı olarak tanımlanan segmentin satışı bin 37'de kaldı. En yüksek satış D segmenti olarak tanımlanan orta sınıf 4x4'lerde gerçekleşti. Bu segmentte 8 bin 891 adet 4x4 satıldı. SUV satışlarının yarısı lüks oldu. Bu dönemde 6 bin 579 adeti lüks, 2 bin 902 adeti ise üst sınıf lüks olmak üzere toplam 9 bin 491 adet lüks SUV araç satıldı. 2007 yılının ilk dört aylık döneminde SUV satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 11 geriledi. Ocak-nisan aylarında 6 bin 22 adet 4x4 araç satıldı. 4x4'lerin pazar payı yüzde 8'e yükseldi. Dört ayda 276 adet giriş sınıfı, 317 adet kompakt sınıfı, 3 bin 133 adet orta sınıf, bin 647 adet lüks 4x4 satıldı. Üst sınıf 4x4'lerin satışı ise 649 adette kaldı. Yıl sonu hedefi 4x4 satışlarının bu yıl otomotiv pazarında yaşanan daralmadan çok etkilenmeyeceği tahmin ediliyor. Her ne kadar pazar kan kaybetse de, SUV araçların önünün açık olduğu düşünülüyor. Bunun en büyük nedeni ise bu araçları satın alanların Türkiye'deki ekonomik ve siyasi krizlerden çok fazla etkilenmemesi. Ayrıca, artık her marka, SUV pazarına girdi. Oyuncu sayısındaki artışla birlikte, pazardaki SUV seçenekleri arttı. Bununla birlikte büyük şehirlerde merkezin dışında oturma eğilimi, olumsuz hava koşulları ve bozuk yollar 4x4'lere olan talebi artırıyor. Ancak 4x4 SUV pazarının büyümesi ve talebin artması sadece Türkiye'ye özgü değil. Tüm dünyada özellikle Avrupa'da en hızlı büyüyen segment 4x4'ler. Daha önce SUV üretmeyen markaların bile bu pazara girme çalışmaları, 4x4'lerin önünün açık olduğunu gösteriyor.