"Türkiye'de Yahudi Olmak: Bir Deneyim Sözlüğü" kitabının editörlerinden, belgeselci/akademisyen Aylin Kuryel ile "Kulüp" dizisine ve açtığı söz alanına; dizinin Yahudi kültürüne yaklaşım biçimine bakıyoruz.
Bu ayın başında ilk altı bölümüyle Netflix’te yayına giren Kulüp dizisi bilhassa Türkiye’nin yakın geçmişine ve azınlıkların bu geçmişteki rolüne bakışıyla oldukça dikkat çekti, tartışma yarattı. Dizi ana hikâyesini Yahudi iki karakterin etrafında kurarken aynı zamanda Ladino dili başta olmak üzere Türkiye’deki Sefarad Yahudilerinin dünyasına dair birçok unsuru bünyesinde barındırıyor. Ana akım televizyonda görmeye pek alışık olmadığımız şekilde Yahudilerin hikâyede yan bir unsur olarak değil ana karakter olarak kullanıldığı dizi sahici olmaya gayretli yaklaşımıyla birçok kişinin beğenisini toplarken bazı detaylarıyla da tartışma konusu oldu.
Özgür sinema gündemini değerlendirdiğimiz Fasikül’ün yeni programında yaratıcılığını Zeynep Günay Tan’ın üstlendiği Kulüp’ü konuşuyoruz. 2017 yılında İletişim Yayınları’ndan çıkan ‘Türkiye’de Yahudi Olmak’ adlı kitabın hazırlayanlarından, akademisyen, yazar ve belgeselci kimlikleriyle tanıdığımız Aylin Kuryel’i konuk ettiğimiz programda diziyi bilhassa Türkiye’deki Yahudi cemaatine yaklaşımı ve bunun açtığı söz alanı üzerinden konuştuk.
Programda bahsi geçen kaynaklar:
Türkiye’de Yahudi Olmak kitabı, Baştan Başabelgeseli, Avlaremoz editörü Nesi Altaras’ın Kulüp’ü yorumladığı Medyascope yayını, Foti Benlisoy’un T24’te yayınlanan yazısı, Kenan Behzat Sharpe'nin “Nostaljinin Ötesinde: Beyoğlu’nu ‘Geri Alma’” başlıklı yazısı ve “Nostaljiden Fazlası: Sınıf ve Seçilmiş Aile” incelemesi.
Fırat Yücel, Senem Aytaç ve Ekrem Buğra Büte’nin hazırladığı Fasikül, on beş günde bir Açık Dergi bünyesinde yayınlanıyor.