29 Ocak 2008
Türkiye’deki demiryolu ağının sadece yüzde 40’ın da kullanılan CTC (Sinyalle Kontrol Merkezi) sisteminin bu tür kazaları önlediğini dile getiren Bektaş “CTC, Trakya - Sirkeci, Haydarpaşa - Sivas, Sivas - İskenderun hatlarında bulunmakta. Maliyeti ne kadardır bilmiyorum ancak bu sistem olsaydı. İki rayın birleşme noktasındaki 40 santimetre kopukluk anlaşılacak, sinyalizasyon kırmızıya döneceği için makinist yola devam etmeyecek, kaza da olmayacaktı” dedi.
Bektaş, Haydarpaşa Garı’ndaki Sendika Şube Merkezi’nde, 9 kişinin ölümüyle sonuçlanan tren kazasına ilişkin yaptığı açıklamada, Kütahya’daki tren kazasının nedeni olarak gösterilen conta kırılmasına yatırım eksikliğinin neden olduğunu iddia etti. YATIRIM VE PERSONEL EKSİKLİĞİKazanın meydana geldiği bölgedeki rayların 1989 yılında yenilendiğini, bu rayların Güney Afrika’dan alındığını anlatan Bektaş, 1998’den 2006 yılına kadar demiryolu çalışanı sayısında azaltmaya gidildiğini, eksik yatırım ve yetersiz personel sayısının kazanın birinci nedeni olduğunu savundu.CTC OLSAYDI ÖNLERDİHasan Bektaş, demiryollarının yüzde 60’ında kullanılmayan CTC (Sinyalle Kontrol Merkezi) sisteminin bu tür kazaları önlediğini dile getirerek, “CTC adı verilen ve raylara 16 volt akım verilerek, kopukluk ya da teknik sorunların önceden anlaşılmasını sağlayan sistem, kazanın yaşandığı bölgede bulunmuyor. Bu bölgede bu tür arızaları tespit edemeyen, sadece trenin sevkini sağlayan ‘TMİ’ adı verilen bir sistem kurulu. SİNYALİZASYON KIRMIZIYA DÖNECEKTİCTC, Trakya - Sirkeci, Haydarpaşa - Sivas, Sivas - İskenderun hatlarında bulunmakta. Maliyeti ne kadardır bilmiyorum ancak bu sistem olsaydı. İki rayın birleşme noktasındaki 40 santimetre kopukluk anlaşılacak, sinyalizasyon kırmızıya döneceği için makinist yola devam etmeyecek, kaza da olmayacaktı. DÜNYADA 1965’TEN BERİ VAR1965 yılından bu yana dünyanın tüm ülkelerinde kullanılan CTC sistemi ülkemizde sadece yüzde 40’lık bir bölümde kullanılıyor. Geçtiğimiz yıl İstanbul’da iki kez conta kopması yaşandı, ancak CTC sayesinde kaza meydana gelmedi” dedi. YOL BEKÇİLERİ BAŞKA GÖREVLERE VERİLDİBektaş, rayların denetimini sağlayan yol bekçilerinin başka görevlere verildiğini ileri sürerek, “Bu görevliler buralardan alındıysa, bu bölgelere CTC kurmak zorundasınız. ‘Soğuktan conta kopması yaşandı’ deniyor. Bu düşünce ile dünyanın daha soğuk ülkelerinde tren çalıştırmamak lazım. Ancak Rusya’da ve Avrupa’nın kuzeyinde trenler sorunsuz çalışıyor. CTC gibi yolları denetleyen sistemleri çok iyi kullanıyorlar” diye konuştu.