11 Aralık 2007Elif Demir, Taylan Yıldırım
Türkiye'den geçen umut yolculuğu, İzmir Körfezi'nin dalgaları arasında sona erdi. 'Güllük' adlı 15 metrelik balıkçı teknesine doluşup Yunanistan üzerinden Avrupa'ya geçme hayali kuran yaklaşık 60 -70 kişinin olduğu tekne battı. İzmir'in Seferihisar ilçesi açıklarındaki faciada altı kişi yüzerek kıyıya çıkmayı başardı. Boğulan mültecilerin bir kısmının cesedi kıyıya vurdu, bir kısmı denizden toplandı. Ölü sayısı ikisi kadın 44, ancak sayı giderek artıyor.
Çığlıkları otelden duyuldu Seferihisar açıklarında önceki gece saat 00.30 sıralarında denizde yardım isteyenlerin olduğunu gören bir otelin görevlileri, güvenlik güçlerine haber verdi. Bunun üzerine Sahil Güvenlik botu ve balıkçı tekneleriyle denizde kurtarma operasyonu başlatıldı. Polis ve jandarma ekipleri de kıyı şeridini taradı. Sabah Sahil Güvenlik helikopteri de arama çalışmalarına katılırken altı mülteci yüzerek kıyıya çıktı. Mültecilerden üçünün Filistin uyruklu Yusuf İnad, Ahmet Muhammed Hasan ve Amin Şahacgo olduğu açıklandı. Üç Filistinli'nin dalgalarla sürüklenip kıyıdaki kayalıklara çarpma nedeniyle yaralandıkları belirtildi. Filistinlilerin şişirdikleri araç iç lastiklerine tutundukları, lodosun kendilerini Ürkmez Doğankent Sitesi kıyılarına sürüklemesiyle kurtuldukları öğrenildi. Ancak umut yolculuğundaki diğer kaçaklar onlar kadar şanslı değildi. Yaklaşık 4 kilometrelik bir sahil şeridindeki koylarda kıyıya vurmuş ve deniz yüzeyinde 44 ceset bulundu. Seferihisar Kaymakamı Orhan Şefik Güldibi'nin verdiği bilgiye göre kaçaklar, 8 Aralık Cumartesi günü saat 19.00 sıralarında İzmir Alsancak'ta toplandı, buradan Seferihisar'a götürüldü. Kurtarılanların ifadesine göre Sığacık ya da Doğanbey'den denize açıldılar ancak yolculuk uzun sürmedi, tekne dalga boyunun iki metreye çıktığı lodosta battı. Kaçakların bindiği 15 metrelik teknenin Muğla'nın Bodrum Güllük Limanı'na bağlı 'Güllük' adlı bir trol teknesi olduğu sanılıyor. Bu teknenin 15 gün önce Sığacık Limanı'na gelip demirlediği, trol teknesi olmasına rağmen üzerinde ağ bulunmamasının balıkçıların dikkatini çektiği, üç gün önce de limandan ayrıldığı öğrenildi. Teknedeki kaçakların çoğunun Filistin, Irak ve Somali uyruklu oldukları anlaşıldı. Kaymakam Güldibi, "Bugün 10 Aralık Dünya İnsan Hakları Günü. Bu insanların yaşadığı yerlerde huzur ve iş imkânı oldığı için bu yolu deniyorlar. Bu bölgede güvenlik güçleri yasadışı geçişlere karşı sürekli kontrol yapıyor. Son bir yılda bu bölgeden yasadışı yollardan çıkmak isteyen 350 kişi yakalandı" dedi.
Ege'deki faciaların en büyüğü Ege kıyılarından Yunanistan'a gidiş yolunda ilk kaçak faciası 1990 yazında, Kuşadası'nda yaşandı. Kaçakların teknesi aşırı yük nedeniyle battı, 20 kişi can verdi. Ancak kaçaklar aynı sularda sonraki yıllarda da can vermeye devam etti. Eylül 1991: İzmir Sığacak sahilinde tekne battı, altı İranlı boğuldu. Eylül 1992: İzmir Çeşme'de tekne battı, 29 kişi öldü. Ekim 1992: Çeşme'de 14 kişi boğuldu. Kasım 1994: Bodrum'da tekne battı, 27 kişi öldü. Mayıs 1996: İzmir'in Gümüldür sahilinde 24 kişi boğuldu. Nisan 2007: Kuşadası Güzelçamlı'da altı kişi boğuldu. Mayıs 2007: Kuşadası'nda 17 Türkmen öldü. Temmuz 1997: Çeşme açıklarında tekne battı, 16 ceset bulundu, dokuz kişi kayboldu. Ağustos 2003: 19 Sudan ve Moritanya'lının Avrupa hayali Balıkesir'in Altınoluk beldesi açıklarında sulara gömüldü. Kasım 2004: 20 kişinin bulunduğu tekne İzmir Seferihisar açıklarında battı. 11 ceset bulunurken, beş kişi kayboldu. Kasım 2005: İzmir'in Çeşme ilçesi açıklarında bindikleri tekne batan mültecilerden 10'u boğuldu. Ağustos 2007: İzmir Urla açıklarında tekneleri alabora olan kaçaklardan altısı boğuldu, beşi kayboldu. Kasım 2007: Çanakkale'nin Ezine açıklarında tekneleri batan kaçaklardan üçünün cesedi bulundu, 15'i kayboldu.