Beethoven’ın Evinde “Trafik” Sesleri
Almanya’nın eski başkenti Bonn’da, uzun süredir, Eylül ayıyla birlikte şehrin her daim sakinliğine bir hareket geliyor. Bir ay boyunca devam eden Beethovenfest hem evrensel besteci Ludwig Van Beethoven’a doğduğu şehrin bir selamı hem de klasik ve çağdaş müzik orkestraların buluşma noktası. Festival ekibi de buradan yola çıkarak, kendine ait bir aklın peşine düşmüş yenilikçi besteciler, orkestralar ve müzisyenleri ağırlıyor. Festival, bu sene temasını, Beethoven’ın bir sözünden alıntılamış. “Gerçek sanatın kendine ait bir aklı vardır. Herhangi bir pohpohlayıcı kalıba sokulmaya gelmez,” diyordu besteci 1820 yılına ait mektuplarından birinde.
Almanya’nın çok dilli kamu yayıncılığı yapan medya mecrası Deutsche Welle, 2004 yılında beri, söz konusu festivalde, “Orchestra Campus” isimli başka bir yeniliğe alan açıyor. Dünyanın farklı ülkelerinden gençlik orkestralarının davet edildiği “BeethovenFest”e bu sene Cem Mansur yönetimindeki “Gençlik Filarmoni Orkestrası” katıldı. Birazdan, orkestradan ve bu işbirliğinin nüvesi bir besteden bahsedeceğiz ama öncelikle, 2004 yılından beri Beethoven Fest’in direktörü olan Ilona Schimel’e bağlanalım. Shmiel, tarihi eskilere dayanan Beethovenfest’in özellikle son dönemlerde daha yenilikçi bir evreye girdiğini düşünmekle birlikte “Orhestra Campus” çalışmalarının kültürel iletişime de katkı sağladığı görüşünde:
Dinlemek için:
İndirmek için: mp3, 3 Mb.
Türkiye Gençlik Filarmoni Orkestrası
Genç icracıların yanında genç besteciler için de alan olma iddiasındaki festivalde bu sene Deutsche Welle, besteci Mehmet Erhan Tanman’a bir parça sipariş etti. “Traffic” isimli eser Bonn’daki konserde “Türkiye Gençlik Filarmoni Orkestrası” ytarafından icra edildi. Besteci Tanman’la yaptığımız söyleşiye geçmeden önce, İstanbul’un trafiğinden, Barbaros Bulvarı’ndan esinle bestelenmiş bu eseri dinliyoruz:
Dinlemek için:
İndirmek için: mp3, 11.1 Mb.
Çocukken Beethoven’ın 5 numaralı senfonisini dinlemesiyle besteci olmaya karar veren Tanman’la, “Deutsche Welle”nin siparişi “Traffic” eserini ve eserin modern tınısı üzerinden hareketle bestecinin müzikal bakışını konuştuk:
Dinlemek için:
İndirmek için: mp3, 4.7 Mb.
Mehmet Erhan Tanman
Türkiye Gençlik Filarmonu Orkestrası’nın Tanman’ın eseriyle başladığı konsere kulak vermeye devam edelim. Belo Bartok, Maurice Ravel ve Robert Schumann’ın eserlerinin icra edildiği konserden öncelikle Beethoven’ın 1803 tarihinde yazmaya başladığı bir eserin ilk bölümünü dinleyeceğiz. O dönem için pek de alışık olunmayan bir üçlü; piyano, çelllo ve keman için yazdığı ve “Tripel Konzert” olarak da bilinen 56 numaralı eseri. Kemanda Hande Küden, çelloda Efe Baltacıgil ve piyanoda Hüseyin Sermet var.
Dinlemek için:
İndirmek için: mp3, 15.1 Mb.
2007 yılında kurulan Cem Mansur yönetimindeki “Türkiye Gençlik Filarmoni Orkestrası”, her sene Türkiye’deki müzik akademilerinde yaptıkları seçmeler sonucunda orkestra kadrosunu belirliyor. “Demokrasi laboratuarı” gibi çok sesli müziğin “öteki”ni dinleme olanığını irdeleyen atölye çalışmaları da yapan gençlik orkestrasında her sene yapılan seçmeler sonucu genç kadrosu sürekli değişiyor. Bonn’da Deutsche Welle’nin davetlisi olan 100 kişilik orkestranın 2007 yılından beri üyesi olan iki müzisyenden biri, Hande Küden’le orkestrayı ve Beethoven’ın “TripelKonzert” eserini konuştuk.
Dinlemek için:
İndirmek için: mp3, 5.2 Mb.
Konserin son eseriyle başbaşa bırakıyoruz şimdi sizi. Fransız besteci Maurice Ravel’in en bilinen ve dünyada da en çok icra edilen eserlerinden biri, 1928 yılına ait “Bolero”:
Dinlemek için:
İndirmek için: mp3, 18.7 Mb.
5 Ekim 2012 tarihinde Açık Radyo’da Açık Dergi programında yayınlanmıştır.
Açık Dergi Söyleşileri’nin podcast servisine abone olmak için tıklayın.