Popüler Kültür Envanteri Kayıt Arşivi
Podcast kanalları ve üyeliği hakkında daha detaylı bilgi almak için tıklayın.
Çok okunan ve izlenen bir tür olan polisiye neden bu kadar popüler? Yasa yerini terk ettiğinde polisiye daha çok mu beğenilir hâle geliyor?
Polisiye neden bu kadar popüler bir tür?
Görsel kültür bazlı üretime dayalı günümüz dünyasında bir popüler kültür formu olarak kanıksanan fakat Antik Yunan'a, hatta tarih öncesi mağara resimlerine dek evveliyatı genişletilebilecek olan bir grafik üretim pratiği hakkında, bugün çizgi roman olarak bildiğimiz pratiğin tarihsel gelişimi ve bu gelişim süresince geçtiği formel evreler üzerine konuşuyoruz.
Bir popüler kültür formu olarak çizgi roman
Rotamızı kültür endüstrilerinden mutluluk ve kişisel gelişim endüstrilerine çeviriyoruz.
Mutluluk ve kişisel gelişim endüstrileri
Önceki programlarda ele aldığımız muhaliflik, alt ve karşıt kültür tartışmalarını müzik özelinde konuşuyoruz.
Nedir bu "underground" müzik?
Büyüler, periler, muskalar, tılsımlar, astroloji, fal, dinler, batıl inançlar… Bilimin reddettiği hayaletler neden güçleniyor?
Aydınlanma Çağı’ndan itibaren anlamlarını yitirmeleri için çaba sarf ediliyor; ama bugün niye hâlâ bilinmeyenin gizemi haline gelip bir etki alanı yaratıyorlar? Bunlardan azade bir toplumda yaşadığımızı söyleyebilir miyiz?
Bilimin reddettiği "hayaletler" neden güçleniyor?
Dijital sanat, NFT vb. kültürel üretimleri popüler kültür çerçevesinde ele aldığımız iki programlık serinin bu bölümünde işin kavramsal boyutundan çıkıp Amerikalı sanatçı Jonathan Monaghan’ın Kalyon Kültür'de yer alan "Şaşaa" (Opulence) sergisinden izlenim ve yorumlarımızı paylaşıyoruz.
Popüler kültür ve dijital sanat (II): Şaşaa sergisi
"Geleceğin belirsizliği söz konusu ise geçmişe yönelik bir hissiyat olan nostalji bize bugün neyi anlatıyor?” ve
“Bugünkü nostalji duygumuz/arayışımızla, nostalji unsurunun oluştuğu geçmiş zamandan farklı bir şey mi söylüyoruz?” sorunsalları üzerine tartışıyoruz.
Bu programda kılavuzumuz, Fransız tarihçi François Hartog’un “Şimdicilik”/“Presentism” kavramını işlediği “Tarihsellik Rejimleri” teorisi.
Nostalji ve şimdiki zaman
İki programlık yeni bir seriye başlıyor; dijital sanat, NFT vb. kültürel üretimleri popüler kültür çerçevesinde, teknik-sanat eseri-sanatçı ve bu eserlerin “alıcı” kitleleri bağlamında değerlendiriyoruz.
Öncelikle kültür ve sanatsal üretim konusunda sıkça başvurulan, Walter Benjamin’in “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı” makalesinin çizdiği teorik altyapıdan yola çıkarak tekniğin sanatı mümkün kıldığı ya da çoğaltılmasını sağladığı çağda sanatçı-eser ve tekniğin aracılığıyla bu sürecin nasıl anlamlandırıldığına, yorumlanıp değerlendirildiğine bakıyoruz.
Popüler kültür ve dijital sanat (I)
Karşı-kültür üzerine konuşmaya kaldığımız yerden “Neo-liberal düzende muhalifliğin de bir ‘piyasası’ olduğunu söyleyebilir miyiz?” sorunsalı üzerinden devam ediyoruz.
Muhalifliğin de bir "piyasası" var mıdır?
Popüler kültürün içerisinde yer alan alt ve karşı-kültür kavramlarına değindiğimiz bu programda, Julia Kristeva'dan yola çıkarak "bugün başkaldırı ve isyan mümkün mü", sorusuna yanıt arıyoruz.
Karşı-kültüre ne oluyor?