Barok çağın en büyük bestecilerinden biri: George Frideric Handel

-
Aa
+
a
a
a

Opus 94.9’da Berna Uzunoğlu Orak, üretken Barok besteci George Frideric Handel'in hayatı, eserleri, olağanüstü yolculuğu ve görkemli kariyeri hakkında bilgi veriyor.

""

George Frideric Handel, 23 Şubat 1685'te Halle, Saksonya'da, Almanya'da doğdu. Babası Georg Handel seçkin bir cerrahtı. Annesi Dorothea Taust, oğlunun müzik yeteneğini erkenden fark ederken, genç Handel'in müzikle tanışmas ise klavsen ve orgu keşfederek başladı.

George Frideric Handel'in resmi müzik eğitimi Halle'deki Lateinschule'de başladı ve burada dil, edebiyat ve müzik okudu. Babasının müzik kariyerine olan itirazlarına rağmen Handel'in sanata olan tutkusu onu gizlice beste yapmaya yöneltti. 1702 yılında gelişen bir müzik merkezi olan Hamburg'a taşınan Handel, burada ilk operalarını besteledi.

Handel'in gelişim yıllarında önemli etkiler arasında İtalya'ya yaptığı seyahatler sırasında İtalyan operasıyla tanışması ve Arcangelo Corelli gibi önemli müzisyenlerle tanışması yer alıyor. Handel, İtalya'daki başarıları itibarını sağlamlaştırdı ve Hannover Seçmenliği'ne 'Kapellmeister' olarak atanmasına yol açtı.

George Frideric Handel, 1710'da Londra'ya taşındı ve burada besteci ve icracı olarak büyük başarı elde etti. Su Müziği ve Kraliyet Havai Fişekleri için Müzik bu dönemin ikonik eserleridir. Londra'daki başarısı, gelecekteki Kral George II'nin kraliyet himayesine yol açtı. Handel, 1727 yılında Kral George'un taç giyme töreni için yazdığı taç giyme marşının bir parçası olarak Rahip Zadoku besteledi. Taç giyme marşları olarak bilinen marş dört bölümden oluşuyor: Rahip Zadok, Elin Güçlensin, Kral Sevinecek ve Kalbim Yazıyor. Bu marşlar, 11 Ekim 1727'de Westminster Abbey'deki taç giyme töreni sırasında seslendirildi. Rahip Zadok, dört marş arasında belki de en ünlüsü ve en sık çalınanıdır; görkemli ve kutlama niteliğiyle bilinir.

George Frideric Handel; Rinaldo, Giulio Cesare ve Alcina gibi eserlerin büyük popülariteye sahip olmasıyla Londra'nın önde gelen opera bestecilerinden biri oldu. Ancak opera dünyasında değişen zevkler ve mali zorluklar, onun odak noktasını değiştirmesine neden oldu. Handel, İncil veya dini temalı büyük ölçekli koro çalışmaları olan oratoryolarda başarıya ulaştı. 1741'de bestelediği en ünlü oratoryosu Messiah, geniş çapta icra edilmeye ve kutlanmaya devam eden bir şaheserdir. 

George Frideric Handel'in sağlığı 1730'lu yıllarda bozulmaya başlarken, görme sorunları ortaya çıktı ama yine de bu zorluklara rağmen kendini müzik uğraşlarına adadı. Ayrıca İtalyan operasının popülaritesinin azalmasıyla daha da kötüleşen mali zorluklarla karşı karşıya kaldı ancak oratoryolarının başarısıyla bu zorlukların üstesinden gelmeyi başardı. Theodora ve Jephtha gibi daha sonraki çalışmalarıyla olgun ve düşünceli bir üslup sergiledi. Mali zorluklara rağmen Londra müzik sahnesinde nüfuzunu ve saygısını korudu.

George Frideric Handel, 14 Nisan 1759'da 74 yaşında vefat etti. Westminster Abbey'e defnedildi ve cenazesine geniş bir katılım sağlandı. 

George Frideric Handel'in mirası çok büyüktür ve Barok çağın en büyük bestecilerinden biri olarak anılmaktadır. İkonik Mesih de dahil olmak üzere eserleri dünya çapında icra edilmeye devam ediliyor ve etkisi bestelerinin ötesine uzanıyor; İngiliz oratoryo geleneğinin şekillenmesinde çok önemli bir rol oynayan Handel, Barok müziğin gelişimine önemli katkılarda bulundu.

George Frideric Handel'in melodik zenginliği, dramatik yeteneği ve koro yazımındaki ustalığı Batı klasik müziğinde silinmez bir iz bıraktı. Opera, oratoryo ve enstrümantal müziğe yaptığı katkılar ona klasik besteciler arasında kalıcı bir yer kazandırdı. Handel'in çalışmaları duygusal derinlikleri, yapısal yenilikleri ve kalıcı çekicilikleri nedeniyle değer görüyor.


En ünlü ve yaygın olarak tanınan parçalarından bazıları şunlardır:

Mesih (1741): Bu oratoryo, Handel'in en ünlü ve kalıcı eserlerinden biridir. Özellikle Hallelujah korosu geniş çapta tanınmakta ve Noel sezonunda sıklıkla icra edilmektedir.



Su Müziği (1717): Üç süitten oluşan Su Müziği, Handel'in Thames Nehri'ndeki kraliyet tekne gezisi partisi için bestelediği orkestra müziği koleksiyonudur. Süitler canlı dans hareketlerine sahiptir ve zarif karakterleriyle tanınır.



Kraliyet Havai Fişekleri için Müzik (1749): Bu orkestra süiti, Avusturya Veraset Savaşı'nın sonunu kutlamak için bestelendi. Parça, şenlikli ve görkemli hareketler içeriyor ve genellikle kutlama etkinliklerinde icra ediliyor.



Rahip Zadok (1727): Bu taç giyme marşı, Kral II. George'un taç giyme töreni için bestelenmiştir. Özellikle açılış korosu ünlüdür ve çeşitli tören bağlamlarında kullanılmıştır.



Rinaldo'dan Lascia ch'io pianga (1711): Handel'in Rinaldo operasındaki Almirena karakteri tarafından söylenen bu arya, onun en güzel ve dokunaklı bestelerinden biridir.



Serse'den Ombra mai fu (1738): Handel'in Largo'su olarak da bilinen bu arya, Xerxes karakteri tarafından bir çınar ağacına söylenir. Lirik güzelliği nedeniyle kutlanır.



Giulio Cesare in Egitto (1724): Bu opera, Kleopatra'nın Piangerò la sorte mia'sı ve Cesare'nin Va tacito e nascosto'su da dahil olmak üzere aryalarıyla dikkat çekiyor.



Re minör Suite'ten Sarabande (HWV 437): Bu solo klavye parçası, Handel'in klavye süitlerinin bir parçasıdır ve özellikle görkemli ve etkileyici karakteriyle ünlüdür.