Vergisiz lüks Cannes'da sergilendi

-
Aa
+
a
a
a

Çanta, sigara, saat, parfüm, makyaj malzemeleri, takıların envai çeşidi, kalemler, elektronik eşyaların en iyileri, oyuncaklar, çikolatalar, çaylar, kahveler, havyarın her çeşidi...

 

Yaşamda, lüks olarak aklınıza ne geliyorsa, hepsi Cannes’daki TFWA World Exhibition’da 23-27 Ekim günleri arasında sergilendi..

Dünyanın dört bir yanındaki hava alanlarından, deniz yolu gümrük kapılarından, kara yolu gümrüklerinden gelen vergisiz satış mağazalarının sahipleri, yöneticileri, krallar gibi ağırlandılar. Fransız Rivierası’nın en güzel lokantalarında yemekler yedirildi, armağanlarla herkesin gönlü alındı ve tabii milyarlarca dolarlık dev bir pazarın ayakta durması için gerekli imzalar atılmaya, anlaşmalar yapılmaya devam edildi...

 

 

Kraft gıda grubunun ünlü çikolatası Toblerone yeni bir ürün sergileyemezken, dünyanın en büyük gıda üreticilerinden olan Néstle pek çok yeni ürününü bu fuarda tanıttı. Gümrüksüz Satış Mağazaları (Duty Free) için özel olarak hazırlanan paketleme biçimlerini de müşterilerine sunan Néstle’ciler, Türkiye’ye özel bir önem veriyorlar, “Türkiye çikolatayı seven bir ülkedir, onun için de üzerinde önemle durduğumuz bir pazardır” diyorlar.

Ünlü İsveçli ABSOLUT votkaları ise bir yandan klâsik ürünlerini yeni standları ile sergilerken, öte yandan yeni ürünleri için müşteri kolluyordu fuarda. Özellikle Avrupa Birliği ülkeleri arasında gümrüksüz satış mağazalarının artık ilginçliğinin kalmaması, bu pazarda büyük satış yapan firmaları daha çok diğer ülke pazarlarına yönlendirmiş. 

Özellikle, ulusal pazarlarda sigaraya karşı yürütülen karşı propaganda ile baş edebilmek için, sigaracılar canlarını dişlerine takmışlardı.

Uzakdoğu pazarlarının marka merakını iyi değerlendiren DUPONT markası da, ilk kez sigarasını sunuyordu bu fuarda. Normal, hafif ve çok hafif içimli üç ayrı DUPONT sigarasını satabilmek için hazırlanan stand gerçekten göz kamaştırıcı güzellikteydi. 

Dünyanın en büyük sigara fabrikalarından birisi olan Şanghay sigara fabrikası da gelen konuklarına, ipek eşarp, panda ayısının oyuncağı vb armağanlar vererek, yeni üretilen Panda Sigarası için pazar arayışındaydı. Şanghay sigaracıları, bu ünlü ve mistik şehrin eski görüntüleri ile bezedikleri standlarında, Şanghay’ın geçmişini pazarlayarak ilginç olmayı deniyorlardı.

Bilgisayarların egemenliği ile, gücünü yitiren dolmakalemler birer “erkek hediyesi” olarak pazardaki varlıklarını sürdürürken, dolma kalemlerin babası sayılan Montblanc artık her yerde var, yani Montblanc’ın gözlüğünü de takmak olası, kokusunu da sürmek...

 

Duty Free mağazalarına satış yapan kozmetik ve parfüm firmaları arasında, ünlü markaları elinde bulunduran Cosmopolitan Cosmetics

firmasının yöneticileri, bir yandan Türk alıcılarını konuk ederlerken bir  yandan da pazar hakkındaki sorularımızı yanıtladılar. Türkiye gümrüksüz satış mağazalarındaki en önemli müşteri kitlesini Almanlar oluşturuyormuş, onun için de bu mağazalara daha çok onlara göre ürünler sunuluyor. Öte yandan, Türkiye’den seyahat eden “yerli” yolcuların da arzuları göz ardı edilmiyor. Buna göre GUCCI, ESCADA, ROCHAS, MONTBLANC markalı ürünlerin satışından hiç kimsenin kuşkusu yok. Türkiye kapıları daha çok “tutucu” ve oturmuş markaların ardından koşan müşterileri barındırıyor..

 

Bir anda tüketilen Gucci stoku

 

Firmanın, Türkiye’deki işlerini izleyen uzmanı ise 30 yılı aşkındır bu firmada çalışıyor. Tezgahların  arkasında yıllarca parfüm satmış olan Cosmopolitan temsilcisi, şimdi onlarca mağazanın gündelik arzu ve isteklerini izliyor, elbette çok yakın takiple sürdürülen servis anlayışı da satışların sürekli artmasına neden oluyor.

 

Cosmopolitan temsilcisinin verdiği bilgiye göre, örneğin Antalya’ya gelen bir Rus turist kafilesi, bir anda, oradaki mağazanın GUCCI stoklarını bitirebiliyor. Elbette, bir sonraki uçağın bu üründen yararlanmasını sağlamak için çok sıkı bir izleme sistemi gerekiyor. Temsilcinin verdiği bilgiye göre, firma tüm duty free mağazaları için belli bir fiyat politikasını sürekli olarak öneriyor, ama başarı oranı % 60’ları geçmiyor. Çünkü “cahil turist” diye belirlenen bir alıcı grubuna, turistik yörelerdeki satıcılar istedikleri gibi fiyat uygulayabiliyorlar ve bunu da izlemek hemen hemen olanaksız. Öte yandan Frankfurt hava alanının kendisine göre bir fiyat politikası varmış örneğin, yani daha çok sürümden kazanmayı ilke edinmiş bir politika. Şu anda parfümün en ucuza satıldığı hava limanları ise Ürdün’deymiş. Türkiye’de sigara ucuz satılırken, parfüm uluslararası normlarda alıcı bulabiliyor.

Duty Free Mağazaları’nın en yoğun satışları sigara, içki ve çikolata. Bunun ardından parfüm ve oyuncak geliyor. Saat, takı, elektronik eşya vb malzemelerin satışı ise daha çok bölgeden bölgeye farklılık gösteriyor.

Firmalar ürünlerini sergilemek için Cannes’daki fuarda her yolu deniyorlardı. Güzel mankenler, ilginç kıyafetler, davetler, armağanlar, neler neler..

 

Altı milyarı aşkın dünya nüfusunun yüzde kaçı seyahat ediyor? Seyahat eden yüzdenin, yüzde kaçı gümrüksüz mağazalardan alış veriş etme gücüne sahip? Görünürde çok da büyük olmadığı sanılan bir pazar, bugün nereden baksanız 150-200 milyon dolaşan insanı içeriyor..

 

TFWA World Exhibition her yıl Cannes’da ünlü festival sarayında yapılıyor.

 

(Fotoğrafları detaylı görmek için lütfen tıklatınız.)