28 Eylül 2006Meral Tamer
Prof. Dr. Çelik Kurtoğlu'nun kurduğu "İyi Şirket", İstanbul Menkul Kıymetler Borsası İMKB'deki ilk 100 şirketi, kurumsal yönetim ilkeleri açısından masaya yatırmış. Tamamen halka açık bilgilerden, kendi web sitelerinden yararlanarak... Ve iç kapatıcı bir tablo ortaya çıkmış. Üstteki grafikte de görebileceğiniz gibi aralarında büyük holdinglerimizin anlı-şanlı şirketlerinin de yer aldığı İMKB 100, kurumsal yönetim ilkeleri açısından sınıfta kalmış durumda. 100 şirketten sadece 4'ü, tüm kategorilerde sınıfı geçiyor.Çalışmada, şirketlerin web sitelerindeki şu 3 belgeden yararlanılmış: 2005 faaliyet raporları, 2005 kurumsal yönetim uyum raporları ve şirket ana sözleşmelerinin son hali. Ancak inanması zor ama bu 100 şirketten 3'ünün web sitesi bile yokmuş.1 Ağustos - 25 Ağustos 2006 arasında gerçekleştirilen araştırma, kurumsal yönetim ilkeleri açısından tüm dünyada olmazsa olmaz kabul edilen 15 ana kritere göre yapılmış. Kurumsal yönetim kötüİşte İMKB 100'ü sınıfta bırakan birkaç rakam:
SPK ilkeleri doğrultusunda bağımsız üye sayısı 1/3 oranında olan şirket sayısı sadece 7. 100 şirketten 34'ü web sitesini yeterli seviyede bilgi vermek üzere düzenlemiş. 32'si Kurumsal Yönetim Komitesi kurmuş. 59'u faaliyet raporunda yönetim kurulu üyelerinin ve yöneticilerin özgeçmişlerine yer vermemiş. 14'ünün web sitesinde şirket esas sözleşmesi yok. 15'inin web sitesinde 2005 yılı faaliyet raporu yok. 87'si web sitesinde faaliyet raporlarını bulundurmuyor. 68'i etik kurallarını oluşturmuş; ancak etik kurallarını oluşturarak aynı zamanda kamuya açıklayan şirket sayısı 40. 86'sında denetim komitesi mevcut; ancak denetim komitesi başkanı bağımsız olan şirket sayısı sadece 16. Yabancı sermaye çekmekKurtoğlu, Türkiye'nin uluslararası piyasalarda sermaye temininde önemli rakiplerinden biri olan Brezilya'da, kurumsal yönetim kalitesinin yüksek seviyeye ulaştığına ve bizdeki 4 şirkete karşılık, onların borsasındaki ilk 100 şirketten 34'ünün en üst seviyede yönetim kalitesini yakaladığına işaret ediyor. Ve "Yabancılar bu nedenle de gelmiyor" demeye getiriyor.Değerlendirme kapsamına alınan 15 kategoriden bir tanesi var ki, bizimkiler mangalda kül bırakmamış:100 şirketten 93'ünün web sitelerinde, sosyal sorumluluk ve çevre politikalarına ilişkin açıklamaları yer alıyor!Şirket adı vermeyeyim ama sosyal sorumluluk ve çevre korumada neredeyse hepsi aslan kesilmiş. Kâğıt üzerinde hepsi, çevre ödülü almaya hak kazanabilir; en çevreyi kirleteni bile...Son dönemde şirketlerimizde bir sosyal sorumluluk projesi modasıdır gidiyor, ama büyük çoğunluğunun içi boş, sadece reklama yönelik.15 kategoride en yüksek oranın (93) sosyal sorumluluk ve çevrede yakalanmış olması, şaka gibi değil mi?[email protected]