Stefan Schultze’nin Otomatik Piyanosu ve Doğaçlama Evreni

Login
-
Aa
+
a
a
a

Login'de Christopher Çolak, piyano müziğinin geleceğine dair yeni nesil avangart düzlemde işler üreten Stefan Schultze'nin ‘Piano Release’ serisinin ilk albümü "Glitch God (Come Hither)" üzerine konuşuyor.

""

Kendi kendine çalan otomatik piyanosu ve elektronikleriyle son olarak geçtiğimiz hafta Berlin’de Handcrafted Tributes Festival’inde performans sergileyen Stefan Schultze, 2022 yılından beri üzerinde çalıştığı dört albümlük yeni müzikal projesine de bu etkinlikle start vermiş oldu. Handcrafted Tributes Festivali 2. edisyonunda iki gece boyunca Rabih Beaini, Werner Hasler, Liz Kosack ve Tom Rainey gibi isimler, özetle ses cambazlığı ve doğaçlama üzerine hünerlerini sergilediler. Işık enstalasyonları, canlı örnekleme (live sampling) ve kuadrifonik ses yayılımı da içeren etkinlik, Stefan Schultze’nin  ‘Large Ensemble’ının toplu performansı ile son buldu. Bu etkinlikle birlikte dörtlü, ‘Piano Release’ serisinin ilk albümü olan Glitch God (Come Hither) de görücüye çıkmış oldu. 



İlk albümde Stefan Schultze, piyano partisyonlarını analog, dijital ve otomatik olarak parçalara ayırıyor, yeniden yazıyor ve yapılandırıyor. Hatanın mükemmeliyeti ve doğaçlamaya adanmış otomatik piyanosuyla Schultze, piyano müziğinin geleceğine dair yeni nesil avangart düzlemde işler üretmeye devam ediyor.



Murat Beşer’in ‘Caztronika’ tabiri de Stefan Schultze’ye cuk oturuyor. Zira kendisi Lüksemburg, Sofya, Montrö, Lima ve Kosta Rika dahil kıtalar arası pek çok şehirdeki caz festivaline defalarca davet edilmiş ve 2007’de 'Yılın Genç Caz Kompozitörü’ dahil birçok ödüle layık görülmüş bir isim. 



Stefan Schultze'nin yaptığı müziği tanımlamamız gerekirse; piyanist ve prodüktör olarak doğaçlamayı merkezine alan ve günümüz müziğinin nasıl üretilebileceğine dair sıkı sorular soran ve cevaplar üreten bir ‘doğaçlamacı’ olduğunu ve aynı anda hem deneysel, hem kuramsal işler ürettiğini söyleyebiliriz. Hem piyano, hem caz, hem de elektronik yani hem hepsi, hem hiçbiri... Schultze’nin müziği sanata meyilli meraklı kulaklar ve daha da önemlisi müzikalitenin sınırlarını zorlayan deneysel işleri sevenler için. 

Yukarıda ismini andığımız albümün Lorenz Klingebiel imzalı artwork’ü de bu çok katmanlı ve etkenli piyano evreninde görsel-elektronik kırıntılar olarak özenle görselleştirilmiş. Geçtiğimiz Eylül ayında Hyperplexia projesiyle Gesellschaftshaus Magdeburg’u görsel-işitsel bir tuvale çeviren Stefan Schultze, sadece sesi değil, görüntüyü de performanslarında sıklıkla kullanıyor. Albüm boyunca music concrete, noise, ambient, drone, caz, klasik piyano ve elektronika arasındaki titreşimlerde salınacaksınız. Sözün özü; rutin kırmak ve gerçekten enteresan müzikler duymak ve beyninizi ‘karıncalandırmak’ istiyorsanız Schultze’nin otomatik piyanosu ve doğaçlama evrenine kulak kabartabilirsiniz.


Stefan Schultze - Glitch God (Come Hither)

1. Anomaly 
2. Glitch God 
3. Nomad 
4. Breath 
5. Judson Techno 
6. Palm 
7. This File Knows Too Much 
8. It remembers 
9. Crank, Crunch, Crack