Türkiye artık "mış gibi" davranmaktan vazgeçip geleceğini tartışıyor

-
Aa
+
a
a
a

9 Haziran 2008Hürriyet Gazetesi

Ancak bu özlü sözü öğrendikten sonra anladım neden bu köşede yazdıklarım yüzünden az da olsa nefret dolu mailler, iftiralar, şikáyetler ve toplamı 515 bin YTL'yi bulan tazminat davalarıyla karşılaştığımı. Allah'tan kamu yararını gözetip hep bilimsel doğruları söylediğim için şimdiye kadar hiçbir davadan mahkûm olmadım. Yalan ve yanlış bir şey söylediğim için mahcup da olmadım!1991 yılında ABD'deki öğrenimimi tamamlayıp ülkeme döndüğümden beri sürekli olarak gündeme getirdiğim iklim değişimi, kuraklık, risk yönetimi, hissedilen sıcaklık gibi konu ve kavramları günümüzde bakanından sokaktaki vatandaşa kadar çok geniş kitlelerin kullandığını görmek benim için büyük mutluluk. Artık inkárı mümkün olmayan küresel iklim değişimi probleminin sorumlusu büyük firmalar bile "Dünyanın yeni dostları"ymış gibi oldu! En önemli gelişme ise saygın kurum ve kurumlarımızın ülkemizin su ve iklim problemlerini kendi kendilerine, STK'lar ve halktan kişiler ile oturup tartışarak çözüm aramaya başlaması. İşte size benim yakından şahit olduğum iki güzel örnek.DSİ'NİN ÖRNEK ÇALIŞMASIİlk örnek, 5. Dünya Su Forumu hazırlık sürecinde yapılan toplantılar. Ülkemiz önceki ev sahiplerinden farklı bir yaklaşım benimsemiş. Çevre ve Orman Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu'nun talimatıyla DSİ Genel Müdürlüğü'nce başlatılan Türkiye Bölgesel Su Toplantıları'nın amacı her bölge müdürlüğü için özel olarak belirlenen konu ile ilgili yerel ve bölgesel paydaşları bir araya getirip tartışarak sonuçlar elde etmek. Bu anlamda, DSİ Bölge Müdürlükleri'nce düzenlenen ve düzenlenmeye devam edilecek toplantılara DSİ mensupları ve akademik çevrelerinin katılımı yanında konuyla ilgili diğer tüm paydaşların (suyla ilgili kamu kuruluşları ve yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, su yöneticileri ve su kullanıcıları) da katılımı sağlanıyor. Ölçeği küçültüp halka inen bu yaklaşım, Beşinci Dünya Su Forumu'nun en önemli başarılarından biri olacak. 5. Dünya Su Formu'nun konusu "Su için Farklılıkların Birleştirilmesi" olarak belirlemiş. Su kullanıcıları, karar mekanizmaları, medya ve su uzmanları arasında önce yerel, bölgesel ve sonra da küresel düzeyde bilgi alışverişi sağlanması ve karşılıklı anlayış yaratmak hedefleniyor. Bu toplantılara katılmak ve daha fazla bilgi için www.dsi.gov.tr ve www.worldwaterforum5.org sitelerine bakınız.LİSELİLER FORUM DÜZENLEDİİkinci örnek, İstanbul Çekmeköy'deki Özel Sezin Lisesi'nin 21 - 22 Mayıs'da düzenlediği "Küresel Isınma"yı ele alan "Gençlik Sorunları" forumu. Bu forumun amacı, şöyle özetlenmiş: "Soran, sorgulayan ve tartışan gençler yetiştirmek; farklı liselerde okuyan gençlerin arasındaki dostluk ve arkadaşlık bağlarını güçlendirmek; gençlerin kendilerini ilgilendiren konularda daha duyarlı ve bilgili olmalarını sağlamak; sorunları belirleme, çözme, yaratıcı düşünme ve tartışma becerilerini geliştirmek; gençlerin birlikte çalışarak, çalışma sonuçlarını raporlayabilmelerini sağlamak."Özel Sezin, Bingül Erdem, Hüseyin Avni Sözen, Özel Marmara Fen, Özel Marmara Koleji, Mümtaz Turhal Sosyal Bilimler, TED İstanbul Koleji Vakfı Özel ve TEV İnanç Türkeş Özel Lisesi öğrencileri bu konuyu, Küresel Isınma ve Türkiye, Küresel Isınmaya Karşı Alınabilecek Önlemler, Küresel Isınmaya Karşı Kentsel Dönüşüm, Sanayide Hammadde ve Enerji Kullanımı şeklinde dört ayrı alt grup oluşturarak uzun uzun tartıştı ve raporlarını hazırlayıp sundu. Örnek olarak, 1. grubun raporundaki ilk paragraf şöyle: "Bizim konumuz küresel ısınmaya karşı alınabilecek bireysel önlemler. Bu konuyu tartışırken, ilk olarak kişilerin alabileceği önlemler üzerinde durduk. Kafamızdaki düşünce, önce bireylerin yani bizlerin bu konuda alabileceği önlemler daha sonra bunları çevremizdekilere yani ailemize ve arkadaşlarımıza iletmekti. İlk olarak ele aldığımız konuyu çeşitli alt başlıklara böldük. Bu başlıklar: su, tarım ve gıda, temizlik, enerji, ulaşım, ambalaj, sağlık, kozmetik, kimyasal maddelerdi. Tartışmaya geçmeden önce, beyin fırtınası yaparak bu maddeleri genişlettik. Daha sonra seçtiğimiz bu maddeler üzerinde tartıştık ve bireylerin uygulaması gereken çözüm önerilerini not aldık. Kendi aramızda yaptığımız konuşmalar sonucunda, pratik ve kolay uygulanabilir çözüm önerilerini sıraladık." Daha fazla bilgi için; http://www.sezin.k12.tr/WebSite/Yani, artık "mış gibi" davranmaktan vazgeçip biz de çözümüm önemli ve aktif bir parçası olmalıyız.