9 Kasım 2007
Kanunla enerji plan ve politikalarına uygun biçimde, elektrik enerjisi üretimi gerçekleştirecek nükleer güç santrallarının kurulması, işletilmesi ve enerji satışına ilişkin usul ve esaslar belirlendi. Buna göre, Türkiye Atom Enerjisi Kurumu (TAEK), nükleer santral kurup işletecek şirketlerin karşılaması gereken ölçütleri kanun yürürlüğe girdikten itibaren bir ay içinde yayınlayacak. İhale şartları, şirketin seçimi, yer tahsisi, lisans bedeli, altyapıya yönelik teşvikler, seçim süreci, yakıt temini, üretim kapasitesi, alınacak enerjinin miktarı ve enerji birim fiyatını oluşturma usul ve esasları için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından yönetmelik hazırlanacak. Bu yönetmelik, Bakanlar Kurulu onayına sunulacak.
Yönetmelik yayınlandıktan sonra kurulması öngörülen nükleer santrallar için, en geç 1 ay içinde Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt Anonim Şirketi (TETAŞ) tarafından ilana çıkılacak. Alınan tekliflerden, belirlenen ölçütleri karşıladığı TAEK tarafından belgelenen şirketlerin teklifleri ihaleye sokulacak. Bu ölçütleri karşılamayan şirketler, yarışma dışı bırakılacak. Alınan teklifler TETAŞ tarafından değerlendirildikten sonra, yönetmelik hükümleri çerçevesinde en uygun teklif belirlenerek, ilgili şirketle sözleşme imzalanmasına izin alınmak üzere Bakanlar Kurulu onayına sunulacak. TETAŞ tarafından gönderilen teklifin uygun görülmesi halinde, Bakanlar Kurulunca ilgili şirket ile TETAŞ arasında sözleşme imzalanması konusunda izin verilecek. EPDK tarafından sözleşme imzalanması uygun görülen şirkete, ilgili mevzuat çerçevesinde lisans verilecek. EPDK tarafından lisans verilmesinin ardından, ilgili şirket ile TETAŞ arasında, santralin işletmeye alındıktan sonraki 15 yılı aşmayan enerji satışını düzenleyen sözleşme imzalanacak. Nükleer santrali kuracak veya işletecek şirketler, ihaleye girmeden önce Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan (EPDK) “lisans alma mecburiyeti”nde bulunmayacak. İhaleyi kazanan şirket, lisansını faaliyete başlamadan önce alacak. Bu şirketler şirketler, nükleer santral kurabilecek, elektrik enerjisi üretimi ve satışını yapabilecek.ÜRETİLECEK ENERJİNİN SATIŞINükleer santrallerden üretilecek enerjinin tamamına alım garantisi verilmesi ve alış fiyatının belirlenmesine yönelik düzenlemelere de kanunda yer veriliyor. Buna göre, şirketin sözleşme gereği üreteceği enerjinin tamamı, TETAŞ tarafından satın alınacak. Bu enerji, santralin devreye girmesinden itibaren her yıl faaliyette bulunan perakende ve toptan satış lisansı sahibi tüzel kişilere yapılacak ikili anlaşmalar çerçevesinde, TETAŞ’ın alım fiyatı üzerinden satılacak. Perakende ve toptan satış lisansına sahip tüzel kişilerin alacakları enerji miktarı, bir önceki yılki Türkiye toplam enerji tüketimindeki payları oranında her yıl belirlenecek. TETAŞ tarafından toptan ve perakende satış şirketlerine yapılacak enerji satışına ilişkin usul ve esaslar ile tarafların yükümlülükleri, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından yönetmelikle belirlenecek. Ancak, TETAŞ ile anlaşma yapmayı talep etmeyen şirketler, elektrik piyasası ve nükleer tesislere ilişkin mevzuata uymak kaydıyla bu kanunda yer alan şirket seçimi ve ikili anlaşmalara ilişkin düzenlemeler hariç diğer hükümlere tabi olacaklar. SANTRALİN SÖKÜMÜNDEN ŞİRKET SORUMLU OLACAKŞirket, kanun ve mevzuatın gerektirdiği her türlü izin, ruhsat ve lisansı almakla yükümlü olacak. Atık yönetimi kapsamında geçici depolama veya nihai depolama yerinin belirlenmesine, depolanma tesisinin inşasına, lisanslanmasına, işletilmesine ve işletmeden çıkarılmasına, geçici depolama yerinde muhafaza edilecek veya nihai depolama yerinde bertaraf edilecek kullanılmış yakıt ya da yüksek radyoaktif seviyeli atıkların taşınmasına ve işlenmesine, radyoaktif atıkların yönetimini sağlayacak araştırma, geliştirme faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin maliyetleri ve nükleer güç santralının söküm işleminden dolayı oluşacak maliyetleri karşılamak amacıyla Ulusal Radyoaktif Atık Hesabı (URAH) ve İşletmeden Çıkarma Hesabı (İÇH) oluşturulacak. URAH ve İÇH’de birikecek para, tüm vergilerden müstesna tutulacak. Bu hesapların oluşturulması ve idaresine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık ve Hazine Müsteşarlığı tarafından birlikte hazırlanarak Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı ile Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Devlet Bakanının onayı ve Resmi Gazetede yayınlanmasından sonra yürürlüğe girecek. Hesaba ödenmesi gereken payları zamanında yatırmayanlar hakkında, Amme Alacakları Tahsili Usulü hakkında kanunun hükümleri uygulanacak. URAH ve İÇH adına tahsil edilen gelirler, amacı dışında kullanılmayacak. Nükleer güç santralını işleten şirket, TAEK’in yayınlayacağı ölçütler çerçevesinde yakıt temininden ve işletme döneminin sonunda santralin devreden çıkarılması ve sökümünden sorumlu olacak. Şirket, santralin kurulması aşamasında oluşabilecek herhangi bir zararın tazminine yönelik yatırım sigortası yaptırmak zorunda olacak. Şirket ayrıca santralin faaliyeti süresince oluşacak atıkların taşınması, depolanması ve bertaraf edilmesiyle ilgili her türlü finansal maliyetlerin ve santralin işletme süresinin sonunda işletmeden çıkarma masraflarının karşılanması için oluşturulacak hesapların her birinde, kilovatsaat başına 0,15 cent katkı payı ödemekle yükümlü tutulacak. Nükleer yakıt, radyoaktif madde veya radyoaktif atık taşınırken veya santralde bir kaza olması durumunda, nükleer enerji alanında üçüncü kişilere karşı sorumluluğa ilişkin olarak 1960 tarihinde imzalanan Paris Sözleşmesi ile diğer ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri uygulanacak. Santrali kuracak şirket, gelirlerinin yüzde 1’ini, araştırma ve geliştirme faaliyetinde kullanmak için ayıracak.KAMU ŞİRKETLERİ SANTRAL KURABİLECEKNükleer güç santrali kurmaya hak kazanan şirket ile bir iktisadi devlet teşekkülü, iştirak ilişkisi kurabilecek. Bakanlığın görev vermesi halinde kamu şirketleri, nükleer güç santralı yapabilecek; yurt dışında benzer yatırımlara girebilecek veya yatırımlara iştirak edebilecek. Bu amaçla Bakanlar Kurulunca, yurt içinde veya yurt dışında santral kurmak, kurdurmak, işletmek, işlettirmek ve üretilen elektriğin satışını yapmak üzere özel hukuk hükümlerine tabi şirket kurulmasına karar verilebilecek. Bu kapsamda kurulacak şirkette, özel sektör şirketlerinin hisse sahibi olmasına imkan tanınabilecek. Bu şirketin denetimi, KİT ile TBMM’nin Denetlenmesinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’a göre yapılacak.