Dikkat! Köprü ve viyadükler yoldan önce donar

-
Aa
+
a
a
a

4 Ocak 2010Hürriyet Gazetesi

Haberlere göre “Köprüdeki buzlanmayı fark edip yavaşlamak isteyen bazı sürücüler bariyelere çarptı. Seyir halindeki diğer araçlar da duramayarak zincirleme kazaya neden oldu.” Dikkat ederseniz kaza, “köprü üzerindeki buzlanmayı fark edip yavaşlamak isteyen” araçların bir birine girmesiyle oluyor. Yani araçlar yola aldanmayıp köprünün donmuş olacağını dikkate alarak köprüye girerken yavaşlamış olsalardı kaza olmayabilirdi...UYARI LEVHALARINA DİKKAT EDİLMİYORGerçekte kışın yüksek basınç merkezinin hâkim olduğu bulutsuz geceler, sakin veya hafif rüzgâr, nemli yeryüzeyi ve geceleyin yüksek çiy, kırağı ve siyah buz oluşumu için çok uygundur. Yani, kışın hava sıcaklıklarının 5 derece civarında seyrettiği zamanlarda yol, köprü, viyadüklerin sıcaklığı çiy veya kırağı oluşturabilir. Bu nedenle, sürücülerin hava sıcaklıkları donma noktasına yakın olduğu zamanlarda ıslak zeminlerde, köprü ve viyadüklerde çok dikkatli araç kullanması bir zorunluluktur...İşte sırf bu yüzden İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) İstanbul'daki pek çok köprü ve viyadüğün girişine “Dikkat! Köprü ve Viyadükler Yoldan Önce Donar” uyarı levhasını koymuştu. ABD ve benzeri ülkelerde olan bu levhaların konulmasını İBB Afet Koordinasyon Merkezi'nde (AKOM) danışman olarak çalıştığım yıllarda önermiştim. Fakat bu tür levhaların ne anlama geldiğini sürücülerimiz bilmiyor. Sürücü kurslarında da bunların öğretildiğini sanmıyorum. Sonuç olarak bu konuda da hâlâ eğitime ihtiyaç var.BELEDİYE YERİNE SÜRÜCÜ ÖNLEM ALMALIYine haberlere göre “Sürücüler daha önce benzeri şekilde kazaların meydana gelmesine rağmen önlem alınmamasından yakınıyor; “Köprüde ciddi şekilde buzlanma var. Yetkililerin bu durumu görüp önlem alması gerekirdi” diyorlar... Halbuki İBB, şehirdeki gizli buzlanmayla mücadele için Türkiye'de başka hiç bir belediyenin almadığı önlemleri almış durumda. Örneğin yirmiden fazla sayıdaki köprü ve viyadük gibi yolda daha önce donabilecek noktalara asfalt sıcaklığını, asfaltın üzerindeki çiy, kırağı ve buzu belirlemeye yarayan “Yol Meteoroloji İstasyonları” kurmuştuk. Çünkü meteorolojide hava sıcaklığı yaklaşık olarak yerden 2 metre yükseklikte ölçülür. Bu nedenle yer yüzeyindeki cisimlerin sıcaklığı ile hava sıcaklığı çoğu zaman farklıdır. Bazen hava sıcaklığı sıfır derece olunca yer yüzeyi sıcaklığı donma noktasının üzerinde olabilir. Bazen de yer yüzeyi sıfır derecenin altında bir sıcaklığa sahipken hava daha sıcak olabilir. Bu yüzden İstanbul'da asfaltın donup donmayacağını asfaltın sıcaklığı ölçülerek belirlenmekte ve gerektiğinde asfalt donmadan önce müdahale edilebilmektedir.Özetle, yüksek basıncın etkisinde olduğumuz kış günlerinde çiy ve kırağıyı dikkate almayanlar trafik kazasına uğrayabilir. Çünkü çiy oluşması için, beton, asfalt, metal ve bitki yüzeyleri idealdir. Bu yüzden alttan toprak tarafından ısıtılabilen yollara aldanmayıp uyarı levhalarına uyularak her tarafı açık olan köprü ve viyadüklerde araç hızı sürücüler tarafından dikkatlice ayarlanmalıdır. Yeni yılda sizlere ayazsız (yani kırağısız, çiysiz ve gizli buzlanmasız); fakat karlı ve yağmurlu günler dilerim!..