Tiyatro Kooperatifi Yönetim Kurulu Üyesi Volkan Yosunlu ve Renkli Hayaller Sahnesi belgeselinin yönetmeni Kaan Cansever ile projeyi, belgeseli ve depremin ardından geçen bir yılı değerlendirmek için Açık Dergi’de bir araya geldik.
Tiyatro Kooperatifi
Türkiye'deki özel tiyatrolar için dünya standartlarına ulaşmayı hedefleyen kooperatif, özel tiyatroların yaşadığı sorunların çözümü için kamu kurumları, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör akademi, ulusal ve uluslararası kültür kurumlarıyla işbirliği yapıyor. 6 Şubat depremlerinin ardından “Sahneden Dayanışma” kampanyasını başlatan kooperatif, bu kampanyanın bir parçası olan “Renkli Hayaller Sahnesi”ni e depremden etkilenen çocukların iyi oluşlarına katkıda bulunmak için hayata geçirmişti.
32 ekipten 123 sanatçıyla 53 tiyatro oyunu, 32 atölye, 14 sokak performansı, 18 konser ve 84 film gösterimine ev sahipliği yapan Renkli Hayaller Sahnesi'nin şimdi bir de belgeseli var ve geçtiğimiz günlerde Youtube’da herkesin erişimine açıldı.
Bu vesileyle biz de mikrofonu Kooperatif’e uzatıyoruz.
"Bu ülkede ‘acil durumda camı kırınız’ noktasında sanatçılar var ve şimdi onların kurumsal ihtiyaçları göz ardı ediliyor”
6 Şubat’ın hemen ardından İhtiyaç Haritası’yla koordine olarak temel ihtiyaçların tedarikine odaklanan Tiyatro Kooperatifi, bu akut dönemin ardından, bölgedeki tiyatro faaliyetlerine odaklandı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi işbirliğiyle Akdeniz bölgesinde depremden etkilenen tiyatrolara İstanbul sahneleri açıldı ve bu, deprem bölgesinde sahneye çıkma imkanı bulamayan tiyatrocular için önemli bir adım oldu.
Ancak, bir yılın ardından bölgede hala çözülememiş birçok sorun bulunuyor. Kooperatif üyesi Volkan Yosunlu, devletin bölgeyi afet bölgesi olarak ilan etmemesi nedeniyle yatırım teşviklerinden faydalanılamadığını belirtiyor. Ayrıca, vergi teşvikleri ve bağış alma konusundaki hukuki engeller de özel tiyatroları zor durumda bırakıyor. Pandemi döneminde alınan kısa vadeli teşviklerin kalıcı çözümlere dönüştürülmemesi, sektörün önündeki engelleri arttırıyor. Devletin bu konudaki mağduriyeti görerek tiyatro üreticilerini destekleyeceği oluşumları ve kanalları açması gerekiyor diyen Volkan Yosunlu, “Deprem bizim için çok yıkıcı ve büyük bir travmaydı ama başka travmalar olduğunda da aslında ilk kapısı çalınan insanlar sanatçılar bu ülkede. ‘Hadi iyi oluşu tekrar sağlayalım’ diye başvurulan insanların depremden sonra geçen bir senede ne kadar kırılgan olduğunu görüyoruz. Acil durumda camı kırınız noktasında sanatçılar var ve şimdi onların kurumsal ihtiyaçları göz ardı ediliyor” diye ekledi. Gerekli yasal düzenlemelerin hepsi Tiyatro Kooperatifi’nin internet sitesinde bakanlıklarla da yapılan görüşmeler sonucunda şeffaflıkla paylaşıldı.
Renkli Hayaller Sahnesi
İki ay boyunca Kahramanmaraş ve Antakya’da faaliyette bulunan Renkli Hayaller Sahnesi, bölgedeki travma yaşayan çocukların sanatçılarla temas kurarak, “iyi oluşlarına katkıda bulunmayı” amaçladı. Temel saik ise geleceğin sahnesini kuracak çocuklarda sanat aracılığıyla bırakacakları olumlu etkii. Belgesel yönetmeni Kaan Cansever, Sahne’nin “çocukların yaratıcılığını ve hayal kurma gücünü tekrar kazandırdığını ve belgesel aracılığıyla bu deneyimi izleyiciye aktarmak” istediklerini belirtiyor.
Tiyatro Kooperatifi'nin ve Renkli Hayaller Sahnesi'nin çabaları, sanatın toplumsal iyileştirme süreçlerindeki rolünü bir kez daha vurguluyor. Ancak, bölgede halen devam eden çeşitli sorunlar ve kooperatifin karşılaştığı hukuki engeller, devletin uzun vadeli çözümler üretmesinin önemini ortaya koyuyor.