Açık Şemsiye programcıları, 2024’ün bu son programında ıssız bir adaya gittiklerinde yanlarında bıkmadan dinlemek için getirecekleri şarkıları paylaşıyorlar.
Teresa Stratas – "I'm a Stranger Here Myself"
2025'e girerken, Kurt Weill'in 'One Touch of Venus' müzikalinden "I'm a Stranger Here Myself" parçasını çalmak çok yerinde olacak. Tıpkı müzikalde alışık olmadığı bir dünyayı anlamaya çalışan Venüs gibi, bizler de her yeni yılda, yeni zorluklar ve fırsatlarla karşılaşırken kendimizi bazen yabancı gibi hissediyoruz.
Kurt Weill'in bu eseri, mitolojik bir fantezi ile modern bir hicvi birleştirerek, Aşk Tanrıçası Venüs’ün 20. yüzyıl New York’unda canlanmasıyla ortaya çıkan kaotik ama eğlenceli olayları anlatıyor.
'I'm a Stranger Here Myself' adlı şarkı, Venüs’ün insan aşkına ve toplumsal normlara dair çocuksu ve hayret dolu bakış açısını yansıtıyor. Bu şarkının esprili sözleri, Ogden Nash tarafından yazılmış ve Kurt Weill’in klasik ile caz etkilerini harmanlayan sofistike fakat erişilebilir melodisiyle mükemmel bir uyum yakalamış.
Bu eseri, dünyaca ünlü soprano Teresa Stratas’ın yorumuyla dinleyeceğiz. Hem opera, hem de müzikal tiyatroda büyük bir başarıya sahip olan Stratas, bu klasik Broadway eserine benzersiz bir operatik zarafet katıyor ve büyüleyici sesiyle sanatını sergiliyor. Müzikalde antik çağlardan gelen Venüs, modern hayata taze bir bakış açısıyla bakıyor.
Belki de 2025'e girerken hepimizin ihtiyacı olan şey bu: Tıpkı Venüs gibi, aşina olduğumuz dünyaya yeni bir perspektiften bakabilmek.
The Doors – "Alabama Song"
"Alabama Song" (diğer adlarıyla "Moon of Alabama" veya "Whisky Bar") da yine bir Kurt Weill bestesi ama bu kez sözler Bertolt Brecht’e ait. Parça, ilk olarak 1927'de Mahagonny Kentinin Yükselişi ve Düşüşü operası için yazılmıştı. Bu, Weill'in inanılmaz çeşitliliğini gösteriyor - az önce onun Broadway döneminden bir parça dinledik. Şimdi ise daha erken dönem bir Avrupa çalışmasının, The Doors tarafından 1967'de yeniden yorumlanmış halini dinleyeceğiz.
The Doors'un versiyonu, büyük müziğin nasıl türleri ve on yılları aşabileceğinin mükemmel bir örneği. Jim Morrison ve grubu, bu Alman opera parçasını psychedelic rock'a dönüştürürken, onun karanlık ve dekadant özünü korumayı başardılar. Şarkının orijinal bağlamı, karakterlerin umutsuzca bir sonraki içkilerini aradığı kapitalizm ve zevk arayışının bir eleştirisiydi. The Doors, bu melodinin büyüleyici kalitesini ve sözlerdeki umutsuzluk duygusunu korudu ama mesajı, belki de orijinalinin tersine bu dünyanın bir güzellemesi ve hatta işte bizim hayatımız bu gibi bir deklarasyon tadında. O sırada Whisky a go go isminde bir barda çalıyorlardı.
Özellikle ilginç olan, her iki versiyonda da org sesinin belirgin kullanımı - Weill'in orijinalinde kabare havası varken, Ray Manzarek'in orgu ona o benzersiz The Doors sound’unu veriyor. Morrison'ın yorumu, Weill ve Brecht'in amaçladığı aynı umutsuzluk ve sefahat duygusunu, tamamen farklı bir müzikal dilde yakalıyor ve belki de birbirine tamamen zıt önermeleri yansıtıyor.
Buika – "La Bohemia"
"La Bohemia", Charles Aznavour ‘un klasik Fransız şarkısı "La Bohème"in İspanyolca uyarlaması.
Buika'nın yorumu, kendi özgün vokal tarzını ve duygusal derinliğini katarken orijinalinin nostaljik özünü de koruyor.
Şarkı, Paris'teki bohem yaşam tarzını anlatıyor; sanatsal tutkuyu, dostluğu ve geçmiş bir dönemin aşkını kutluyor. Bir yandan da Paris'e döndüğünde şehri değişmiş bulan şarkıcımız, bu kaçınılmaz değişimlerin nostaljisini yansıtıyor. Bu da iyisiyle kötüsüyle geride kalan yıllara gelsin diyelim.
Ajda Pekkan – "Ben Bir Köylü Kızıyım"
Ajda Pekkan'ın en sevilen ve unutulmaz şarkılarından biri olan "Ben Bir Köylü Kızıyım", Türk pop müziğinde önemli bir yere sahiptir. Şarkı, yayınlandığı dönemde büyük ilgi görmüştür.
"Ben Bir Köylü Kızıyım", Ajda Pekkan'ın 1972 yılında çıkardığı Ajda Pekkan Vol. 3 albümünde yer almaktadır. Bu albüm, sanatçının kariyerindeki dönüm noktalarından biri olarak kabul edilirken, şarkı da Rumen halk şarkısı "Aseară ți-am luat basma"nın Türkçe uyarlamasıdır.
Şarkı, dönemin popüler 45'lik plak formatında "Tatlı Dünya" adlı şarkıyla birlikte yayımlanmıştı.
Ajda Pekkan'ın güçlü vokali ve şarkının Balkan müziği esintileri, dinleyiciler tarafından beğeniyle karşılanmıştı.
Şarkıcı / Yorumcu | Parça Adı | Albüm Adı | Süre |
---|---|---|---|
Pink Floyd | Comfortably Numb - 2011 Remastered Version | The Wall (Remastered) | 06:19 |
Kylie Minogue | Can't Get You out of My Head | Fever | 03:50 |
The Cure | Lovesong (2010 Remaster) | Disintegration (Deluxe Edition) | 03:26 |
Kazım Koyuncu | İşte Gidiyorum (Hoşçakal) | Karadeniz'e Kalan | 03:48 |
Johnny Cash | Hurt | American IV: The Man Comes Around | 03:36 |
Teresa Stratas | I'm A Stranger Here Myself | Stratas Sings Weill | 04:07 |
The Doors | Alabama Song (Whisky Bar) | American Nights - In Concert | 01:51 |
Buika | La bohemia - La Bohème | Buika Coleccion | 03:39 |
Ajda Pekkan | Ben Bir Köylü Kızıyım | Ajda Pekkan Box Set | 02:40 |
The Smiths | How Soon Is Now? - 2008 Remaster | The Sound of the Smiths (Deluxe; 2008 Remaster) | 06:46 |
The Cure | A Night Like This (2006 Remaster) | The Head on the Door | 04:16 |
Zeki Müren | Yıldızların Altında | Radyo Günlerinden Canlı Kayıtlar, Vol. 3 | 02:58 |