İşte yaratıcılık ve yenilikçilik – XXII

-
Aa
+
a
a
a

Yaratıcılık İklimi Onay listesi

 

Her uçak kalkışa geçtiğinde pilotlar bir ‘’checklist’’ tablosunu önlerine alıp birer birer kontrol ederler. Yaratıcılık ikliminin kontrolunda da böyle bir listemiz var. Tam 101 fikirden oluşuyor bu liste. Yöneticiler çalışanlarının enerjilerini devrimci sonuçlar elde etmek için nasıl odaklarlar? Sıralayacağımız bu 101 yol gösterici madde yöneticilere sanırım oldukça yararlı olacaktır.

 

1.         Sorumluluk alın. Çalışanlar birbirlerinden etkilenip yaratıcılıklarını arttırabilir ve destekleyebilirler ancak üstlerinin desteği olmadıkça bü devamlı olmayacaktır.

2.         Yeni organizasyon şemaları deneyin. Maksimum verimlilik bulunduğunuz biçimde olmayabilir.

3.         Organizasyon kültürü üzerinde değişiklik yapmaya konsantre olun. Yeniliği engelleyici alışkanlıklardan kurtulun.

4.         Sık sık yenilik isteğinizi dile getirin. Yenilik spontane olmaz. Ortamı yaratmanız lazım.

5.         Çalışanların birbirleri arasında yenilikçi görüş alışverişinde bulunabilecekleri ortamı hazırlayın. İzole olunmuşluğu, bunalımı, vesveseleri ve insani zedelenmeleri engelleyin.

6.         Geleneksel yönetim  anlayışından uzak durun. Tepeden bakmayın, tepeden yönetmeyin ve tepeden rapor vermeyin ya da almayın.

7.         Direnç ve atalet ile karşılaşacağınızı unutmayın. Böylesi eylemler ile başetmeye hazırlıklı olun.

8.         Tüm çalışanlarınızın kolayca görebileceği ve inanabileceği yenilikçi amaçlar formüle edin.

9.         Yaratıcı çözümlerin iyi geldiği bilinen sorunları dramatize edin.

10.      Dünün projelerini, ürünlerini, hizmetlerini acımasızca yokedin.

11.      Yeniliğe yeterli bütçeyi ayırın.

12.      Yeni fikir ve deneyimlere çalışanlarınızı psikolojik açıdan hazır tutun ve onları cesaretlendirin.

13.       Bireyler arasındaki değişiklileri anlayın ve kabullenin. Her bireye kendi doğruları doğrultusunda değer verin.

14.      Bir projeye katılanların bireysel kazanımları ile projenin amaç ve görevlerini birbirine çakıştırın.

15.      Bireylerin başarı ve özgüven için gereksinimleri olan motivasyonu sağlamakta kararlı olun.

16.      Bireysel sorumluluğu ve olgunluğu destekleyin. Firma psikolojisi her ne kadar bu olguları destekler görünürse de aslında çoğunlukla bağımlılığı ve sorumluluk dağılımını tercih eder. Bireyi ön plana çıkartmayan yaratıcılık güdük kalır.

17.      Kişisel anlamda profesyonel gelişmeyi öne çıkartan herşeyi destekleyin. Çalışanlarınızın birkaç sertifikasının olması size maliyet getirse de kazanım daha büyük olacaktır.

18.      Başarı duygusunu tahrik edici projelere öncelik verin.

19.      Bireylerin yeteneklerinin azcık üstüne çıkan ve onlara meydan okuyan görevler oluşturun.

20.      Bireylere geçmişte sağladıkları başarıların tekrar edeceği ve yeni başarıların onları beklediği duygusunu verin.

21.      Bireylere sorunların onlara meydan okuduğu duygusunu kazandırın. Kısacası onları hırslandırın.

22.      İnsanlara kariyerlerinin yaratıcı başarılarının ucunda asılı olduğunu hissettirin.

23.      çalışanlarınızı bir tornadan çıkmış insanlar gibi seçmeyin ya da öyle oluşmalarına çabalamayın. Bırakın farklılıkları açıkca görünsün.

24.      Tüm çalışanlara uygun tek tip bir yöneticilik olduğunu sakın sanmayın. Yaratıcı yönetici kimi zaman paylaşımcı, kimi zaman göz yumucu, kimi zaman da despot olmalıdır.

25.      Alışılmadık sonuçlar elde edebilmenin yolunun kaynakların, yöntemlerin ve çalışanların en değişken kullanımlarından geçtiğini hep hatırlayın.

26.      Hedeflerdeki rollerden çok potansiyeller ve vasıflar üzerine odaklanın.

27.      Yaratıcılık bir parça çekişme gerektirir. Görev dağılımı için isteklilerin önünü açın.

28.      Bir cephe ele geçirilene kadar çalışanlarınızın tekrar tekrar aynı sorunu didiklemelerini teşvik edin.

29.      Yüksek ancak elde edilebilir standartlar belirleyin.

30.      Bir projenin gelişiminin her aşamasında kaliteyi düşündüren bir davranış biçimi edinin.

31.      Bireyin kendi sorumluluk duygusu ve disiplini ile aynı paralelde bir yapı ve disiplin anlayışının ideal olduğunu aklınızda bulundurun.

32.      insanların en yaratıcı olabildikleri biçimin ne olduğunu araştırın. Unutmayın kimi insanlar sürekli yaratıcı olabilirken kimileri ara sıra kimileri de nadiren yaratıcılaşırlar.

33.      Çılgınca olmasa bile isteklice firmanızın özel yaratıcı beyinlerini araştırıp ortaya çıkartın.

34.      Problemi en yalın biçimde tanımlayın. Probleme sahip çıkacak insanları seçip bulun ve doğru tanımlanmış sorunu onların eline bırakın.

35.      Kumanda etmek ve spesifikasyonlar belirlemekten çok önermek ve endirekt iknalar ile yönetin.

36.      Sorunu tüm yaratıcı çözümleri de içerebilecek genişlikte tanımlayın. Çözümün bir ucu açıkta kalan yaklaşımları da reddetmeyin.

37.      Fikirlerin yeşerebileceği, gelişebileceği ve olgunlaşabileceği zamana tolerans gösterin.

38.      Bireylere kendi işlerinde ilerleyebilecekleri özgürlüğü tanıyın.

39.      Çalışanlarınızın dikkatlerini sürekli yaptıkları işlerden uzaklaştıracak cinsten acil ve derhal ilgilenilmesi gerekli sorunlar çıkartın.

40.      En ümitli olduğunuz insanların belirli işler ile boğulmalarına izin vermeyin.

41.      Yaratıcı insanlara şirket organizasyonu içerisinde özel konumlar oluşturun.

42.      Şirketin bilgi kaynaklarını, deneyimlerini ve diğer kaynaklarını yaratıcı insanlara açık tutun.

43.      Oyunu açık oynayın ve açıklığı da cesaretlendirin. Politik olmanın yaratıcılığa hiçbir katkısı yoktur.

44.      Öne sürülen fikir ve kavramların negatif yönlerinden çok pozitif yönlerine yoğunlaşmayı kendinize ve çalışanlarınıza düstur edinin.

45.      Karşılıklı çıkarların hedeflendiği  ortamlar yaratın.

46.      İnsanların yaratıcı olabildikleri özel ortamlar yaratın.

47.      Hesaplanabilir risklerin alınmasına hoşgörü ile bakın.

48.      Hatalara ve yanılgılara daha geniş tolerans tanıyın

49.      Yanılgılar ve başarısızlıklar için güvenli bir atmosfer oluşturun. Her yenilginin  bir cezası olmasın. Unutmayın ki cezalar en caydırıcı ve akılda kalıcı önlemlerdir. Başarıyı ödüllendirirken daha iyiyi başarabilmek yolunda yapılmış başarısızlıkları da ihmal edin.

50.      Yenilikçi fikirler işin içerisine girmiş ise normalde başarısızlığa uygulanan cezaları hafifletin.

51.      Fikirler kabul edilmese dahi bu fikirlerin günü gelince uygulanabileceğini ve boşa gitmediğini hissettirin.

52.      Hatalara size birşeyler öğreten fırsatlar gözü ile bakın. Başarının sürekli olmayacağını ve başarıdan ders sağlanamayacağını bilin.

53.      Bireylerin zaman zaman birden bire oluşmuş pek de anlamlı olmayan fikirler üretmelerine hoşgörü gösterin. Hataya yer açın.

54.      Hataları ve aksilikleri her zaman pozitif açıdan ele alın.

55.      Yapıcı eleştiriyi bile dikkatli ve düşük dozda yapın. Yumuşak konuşun ve elinizde hep bir ödül havucunuz bulunsun.

56.      Bir engelleyici değil katalizör olun.

57.      Samimiyeti ve açık kalpliliği cesaretlendirin. Meraka yol açın. Merak olmadıkça hiçbir gelişmenin olmayacağını çok iyi bilin.

58.      Çalışanlarınızda özgüven oluşumunu destekleyin. Korkularını, kısıtlamalarını ve savunmalarını yenmelerini sağlayın.

59.      Gücü dağıtarak çoğaltın.

60.      Bir patrondan çok bir kolaylaştırıcı, bir kontrolörden çok bir kaynak adamı olun.

61.      Çalışanlarınıza sadık olun ve onlarda sadakat duygusunu nasıl yaratacağınızı araştırın. Unutmayın ki sadakat karşılıklı saygı ve kabulün sonucudur.

62.      Sempatik olun. Sempatik olmak illa neşeli olmak demek de değildir. Ciddi, yakın ve dost olduğunuzu her şart altında hissetsinler ancak neşeli olmanın da bir çok değişik anahtardan daha becerikli olduğunu unutmayın.

63.      Saldırgan olmak ile iddiacı olmak arasındaki farkı bilin ve ona göre davranın.

64.      Çalışanlar arasında özellikle iş harici sorunlar için tampon görevi görün.

65.      Her düzeyde sembolik olmayan gerçek paylaşımcı kararlar verin. Mümkün olduğunca bireylerin kendi kararlarını vermesini sağlayın.

66.      Uzun dönemli planların oluşumunda ve kesin kararların verilmesinde yaratıcı insanların daha aktif olmalarını sağlayın.

67.      Organizasyonunuz içerisinde görev dağılımını genişletin.

68.      İnisiyatif almayı kolaylaştırın.

69.      Çalışanlarınızın hedefinizin ne olduğunu bilmesini sağlayın ve bu hedefe ulaşmada yardımlarını beklediğinizi hissettirin.

70.      Elle tutulur ve dişe dokunur boyutlarda ödüller oluşturun.

71.      Hiyerarşik düzeni öyle ayarlayın ki her düzeyden çalışan yararlılık sağlayacak önerilerde bulunabilsin ve sizde onları yükseltebilin.

72.      Personel performans değerlendirmesinde yaratıcılık ilintili kriterler kullanın.

73.      Bireylere yaratıcı başarıları için tatil verin.

74.      Başarıyı en fazla payı olan insanı öne çıkartarak ödüllendirin.

75.      Kardan pay sağlamak gibi yüksek düzeyli ödülleri yüksek başarılarda kullanmaktan kaçınmayın.

76.      En üst düzeydeki insanın başarıları yazılı olarak kutlamasını sağlayın. Yeni başarıları da beklediğinizi söylemeyi unutmayın. Daha alt düzeydeki doğrudan ilintili olan yöneticinin bu başarıyı diğer çalışanlar ile paylaşarak kutlamasını sağlayın.

77.      Belirli ölçünün üstündeki başarıların kurumunuzun boyutuna göre mümkün olduğunca geniş kitlelere duyurulmasını sağlayın.

78.      Firmanın iletişim sistemini analiz edin. Bir çalışanın en rahat teşvik edildiği ya da engellendiği kaynaklar iç iletişim kaynaklarıdır.

79.      Yaratıcı insanları birbirleri ile kaynaştırın. Özellikle birbirlerinin konuları hakkında çok ilintili olmayan yaratıcılar inanılmaz sinerji yaratırlar.

80.      Beyin fırtınası ekipleri kurun.

81.      Kendi alanınızda yaratıcı aktiviteler için kendi programınızı geliştirin.

82.      Elemanlarınızı ufuklarını açacak deneyimlere tabi tutarak yaratıcılıklarını geliştirin.

83.      Mümkün olduğunca çok insanı açık tartışmalar halinde kullanmaya çalışın.

84.      Sorunlarınızı ve durumunuzu açıkça ele alacağınız ve tartışma grupları yaratacağınız eğitim seminerleri düzenleyin.

85.      Yüz yüze konuşmalardan toplantılara kadar her fırsattan yararlanın.

86.      Departmanlarınızı diğer departmanlara karşı daha esnek hale getirin. Departmanınız sürekli olarak kendini koruma içgüdüsü ile savunma pozisyonu almasın.

87.      Yalnızlığı hoşgör. Yaratıcılık çoğunlukta daha kolay çiçek açsa da bazı yaratıcı beyinler topluluktan hoşlanmazlar.

88.      Bireysel katılımcıları da kutla.

89.      Nereden gelirse gelsin bir fikir veya teklifte değişiklik seziyorsanız destekleyin.

90.      İnsanları, yapacağınız toplantılarda, birbirleri üzerinde uyumlu davranma baskısı kurmak zorunda kalabilecekleri konusunda uyarın.

91.      Dışarıdan yaratıcılık konusunda profesyonel destek alın.

92.      Diğerlerindeki yaratıcı özellikleri bulup ortaya çıkartabilecek çalışanlarınızı destekleyin.

93.      Yönetici olarak yaratıcılık konusunda kendiniz geliştirin. Bu konuda konferans, seminer ne bulursanız katılın. Kitap okuyun.

94.      Çalışanlarınıza sadece kendi konularında değil diğer konularda da fikir üretmeleri için cesaret verin.

95.      Yaratıcılığın spesifik fikirler, teklifler ve değişiklikler haline geleceği kanalları bizzat yaratın.

96.      Fikirlerin kullanımı için resmi mekanizmalar oluşturun ve takip edin.

97.      Varsa bir üstünüzdeki makama oluşan yaratıcı fikirleri desteğiniz ile beraber sunun. Geribesleme mekanizmaları kurun ve takipçisi olun.

98.      Üst düzey yöneticileri ile bireysel katkı sağlayanlar arasında daha dostane temas kurulmasını önerin ve cesaretlendirin.

99.      İnsanların yaratıcılık potansiyellerini firmadaki ilk yıllarında analiz edin ve hemen yararlanmaya çalışın.

100.   Bazı çalışanların neden bayatladıklarını analiz edin.

101.   Yaratıcılığı hileli reklam sanmayın.

 

İşte size 101 fikir ya da öneri. Boş vakitlerinizde deneyin.

 

Haftaya: Yaratıcı organizasyonu yapılandırmak